בעקבות המחסור במורים: יועסקו גמלאים ופרחי הוראה ויום הלימודים יקוצר

מחסור חמור בגננות ובמורים הוביל את משרד החינוך לפרסם חוזר ובו הצעות להתמודדות עם המחסור | בין היתר הוצע כי יועסקו מורים שפרשו לגמלאות וכך גם 'פרחי הוראה' בתקופת ההכשרה ובנוסף יופחת מספר הסייעות בגנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/08/22 22:51 יט באב התשפב

בעקבות המחסור במורים: יועסקו גמלאים ופרחי הוראה ויום הלימודים יקוצר
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מחסור באלפי מורות וגננות עלול לעכב את פתיחת שנת הלימודים שצפויה להיפתח בעוד כשבועיים: מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר פרסמה הערב חוזר המפרט את הדרכים להתמודדות עם המחסור בין היתר על ידי הארכת העסקתם של עובדי הוראה שהגיעו לגיל פרישה וגיוס של גמלאים, הרחבת משרות של עובדי המערכת וצירוף של פרחי הוראה לצוותי החינוך בגנים ובבתי הספר. בנוסף לכך נבחנת האפשרות לקצר את שבוע הלימודים לחמישה ימים בלבד בגני הילדים.

בחוזר שנשלח למנהלי המחוזות במשרד החינוך כתבה שטאובר: "על רקע המחסור הקשה והמתמשך במורים בכלל ובחינוך המיוחד בפרט, גובשו, בשלב זה, מספר מענים על מנת להבטיח ככל שניתן רצף לימודי במקומות שבהם לא נמצא מענה למחסור".

בניין משרד החינוך בירושלים. ארכיון

בניין משרד החינוך בירושלים. ארכיון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפתרונות: קיצור יום הלימודים בחינוך המיוחד וסייעת אחת בגנים

מענה נוסף שהוצע במסגרת החוזר כלל קיצור של יום הלימודים בחינוך המיוחד בשעה אחת כך שיסתיים בשעה 15:30. אולם שטאובר סייגה את דבריה וציינה כי יש לעשות את מירב המאמצים על מנת לנהל יום לימודים רגיל. רק אם הדבר לא מתאפשר בשל המחסור בכוח האדם, רשאים המנהלים למצוא פתרונות לפי יכולות בית הספר. 

פתרון נוסף שהוצע הוא הצבת סייעת אחת כמות גדולה של ילדים: "לתלמידים מאותו גן או מאותה כיתה תתאפשר תמיכה של סייעת משותפת בהתאם לצורכיהם. הדבר ייקבע במעמד דיון הצוות הרב-מקצועי על פילוח התמיכות ובשיתוף ההורים, תוך הבהרת משמעות המהלך" נכתב בחוזר. בנוסף הוצע כי במקרים חריגים יקוצר שבוע הלימודים לחמישה ימים במסגרות החינוך לגיל הרך.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר מרכז השלטון המקומי: מדינת ישראל נכשלה. מערכת החינוך במצב הקשה ביותר שידעה

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר בתגובה לתכונית: "מדינת ישראל נכשלה. אחרי שנים של הזנחה מצד כל משרדי הממשלה, מערכת החינוך בישראל הגיעה למצב הקשה ביותר שידעה וההחלטה היום מעידה על כך הכי טוב. התרענו שוב ושוב ומשרדי החינוך והאוצר בחרו להתעלם, לא התעוררו בזמן, וכרגיל מי שישלם את המחיר הם הילדים וההורים".

בריאיון למהדורה המרכזית האשימה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון את משרד האוצר במשבר מול המורים והגננות. לדבריה: "התלמידים, ההורים והמורים לא באמת מעניינים אותם, מבחינתם אפשר לשבות גם עד חודש דצמבר" והוסיפה: "משרד החינוך הציג מתווה מאוד ברור לאיך צריך להיראות שכר המורים כדי שאנחנו באמת נבטיח את האופק והיציבות למורים המתחילים וגם לא נפגע במורים הוותיקים. צריך לזכור שהמורים הוותיקים הם 60% מהמערכת, מדובר באנשים שהם עדיין צעירים ואנחנו צריכים אותם, את הניסיון שלהם".