מחלוקת במרצ: האם צה"ל הוא צבא כיבוש

המועמד לראשות מרצ, טוען כי צה"ל הפך מצבא מגן לכובש: "אני מכיר את מציאות הכיבוש היטב, פיקדתי על יהודה ושומרון" | חה"כ מוסי רז בתגובה לדברים: "אני לא קורא לצבא צבא כיבוש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/22 15:06 יד באב התשפב

מחלוקת במרצ: האם צה"ל הוא צבא כיבוש
ח"כ יאיר גולן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן ידוע באמירותיו השנויות במחלוקות המעוררות סערה גדולה במערכת הפוליטית בפרט ובקרב הציבור הישראלי בכלל. לקראת הבחירות לראשות מרצ, התראיין לכאן חדשות בראיון שישודר הערב (ה'), אמר סגן הרמטכ"ל ומפקד אגודת איו"ש לשעבר אמר כי צה"ל הוא "צבא הכיבוש". 

"צה"ל הוא צבא הכיבוש", אמר גולן בתחילת הריאיון, "אבל השאלה היא לאן אנחנו רוצים להגיע היא זו שצובעת את כל העניין הזה בצבע האמיתי. אם פנינו לממש את העשייה הצבאית שתביא לסיפוח מיליוני פלשתינים הרי אנחנו באמת גוזרים לעצמנו כליה".

https://twitter.com/kann_news/status/1557645975635824642 

"אבל זו לא כל התמונה, לקחת מציאות מורכבת ולפשט אותה לכדי מילה, זו שגיאה בעיניי. אי אפשר לפשט את זה לכדי מילה. הרי זה לא שבאנו לשם וראינו איזו קולוניה ופלשנו אליה ברגל גסה, זה לא המצב. מלחמת ששת הימים, מלחמה שבסוף נכפתה עלינו, יצאנו להגן על עצמנו, והבסנו את הצבא הירדני, קודם כל משם זה מתחיל. מה עשינו אחר כך? אני מזכיר שכל השנים הראשונות היינו בתחושה של אוטוטו יהיה הסכם שלום וזה חוזר", הסביר גולן.

ח"כ מוסי רז: "אני לא קורא לצבא צבא כיבוש"

עוד הוסיף גולן ואמר כי "במקביל לתחושה הזאת שהובלה על ידי השלטון דאז, התחיל מפעל ההתנחלויות, כבר אז התחיל למעשה מגמה שאומרת שאנחנו לא נצא מפה לעולם הקרע הזה, המתח הזה לוקח אותנו עד ימינו אלה. הרי אני מכיר את מציאות הכיבוש היטב, פיקדתי על יהודה ושומרון במשך למעלה משנתיים".

בתגובה לדבריו של האלוף לשעבר הפתיע חבר הכנסת מוסי רז ואמר: "אני לא קורא לצבא צבא כיבוש, כי מטרתו הגנה על ישראל ורוב חיילי ישראל לא עוסקים בכיבוש אבל מי שמוצב בשטחים כבושים - עוסק בשיטור בשטח כבוש".

גם במפלגת הרוח הציונית הגיבו לאמירה של המועמד לראשות מרצ ואמרו כי "יאיר גולן, בשם התחרות על ראשות מרצ אתה מרשה לעצמך להשמיץ את צה״ל ולהכניס אותו ככלי פוליטי למשחק שלך. עם אינו כובש בארצו וצה״ל הוא הצבא המוסרי בעולם".