הרופא היה בהלם: ילד שחה במעיין ובלע עלוקה

אלישע קליין מהיישוב נחליאל בילה במעיין ליד הבית ויומיים אחר כך גילה שבלע עלוקה: "הרופא היה בהלם, הוא אמר בחיים לא ראיתי דבר כזה, טוסו לבית חולים, כמה שיותר מהר'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/08/22 15:26 ה באב התשפב

הרופא היה בהלם: ילד שחה במעיין ובלע עלוקה
צילום: Hadas Parush/Flash90

בעונת הקיץ יוצאים ישראלים רבים למקורות מים כדי קצת להצטנן מהחום הכבד. באותם מקורות מים, מצויים כל מיני יצורים חיים שרובנו נרתעים מהם בשל העובדה שהם עלולים לפגוע בנו, ביניהם העלוקות. אלישע, ילד בן 8 מהיישוב נחליאל שבמערב בנימין, יצא עם משפחתו למעיין טלמון, והוא לא שיער לעצמו שבלע עלוקה תוך כדי שחייה במעיין. 

"הלכתי למעיין ואז אחרי יומיים הרגשתי את העלוקה", אמר אלישע בראיון לחדשות 12. אלישע התחיל להרגיש כאב גרון והלך לרופא כדי שיבדוק אותו. "הרופא בקופת חולים היה בהלם. הוא אמר שבחיים  הוא לא ראה דבר כזה וזה נראה לו כמו איזו חיה. טוסו לבית חולים, כמה שיותר מהר", סיפר ארנון, אביו של אלישע.

ד"ר מיכל קופר סיפרה על תהליך הוצאת העלוקה. "באמת ראינו שיש לו עלוקה שצמודה אליו לחך מלמעלה. ולכן בדקנו אותו בדיקה גופנית מלאה, אשת צוות שהייתה במקום הוציאה את העלוקה בשלמותה, נתנו את העלוקה גם לאלישע שיוכל להמשיך להתיידד איתה", סיפרה ד"ר קופר.

מה עושות העלוקות?

העלוקות הן תת מחלקה של תולעים טבעתיות. הן נצמדות אל הפונדקאי ומוצצות את דמו אל תוך התאים המיוחדים להן שמאחסנות את הדם. העלוקה מזרימה חומר מרגיע שגורם לפונדקאי לא להרגיש אותה. לאחר העלוקה מסיימת למצוץ את הדם, היא נושרת מגופו של הפונדקאי. העלוקות שמוצצות את הדם מסוכנות לאדם. 

העלוקות זקוקות ללחות רבה כדי להתקיים, לכן רוב העלוקות חיות ליד מקווי מים. יש החיות רק בתוך המים, יש החיות במים וביבשה ויש החיות רק ביבשה. לפונדקאי אין אפשרות להימנע מהן, בגלל החומר שהן מפרישות הגורם שלא ניתן להרגיש אותן. 

'העלוקה הרפואית' מסוגלת למצוץ פי חמישה דם ממשקל גופה ומפרישה מגופה חומר נגד קרישה המותיר את הפצע מדמם כמה שעות. היא שימשה בעבר בהליכים רפואיים, בעיקר להקזת דם. כיום, הרפואה המודרנית משתמשת בעלוקה הרפואית, בעיקר בניתוח לחידוש הרקמות עקב אי היכולת של המנתחים לחבר מחדש את הוורידים, הדם זורם לתוך הרקמה איך לא יוצא ממנה.