פרשת NSO: הדו"ח חושף כי המשטרה הוציאה חומרי חקירה אסורים

ועדת הבדיקה מצאה כי המשטרה לא ביצעה האזנות סתר ללא צווים שיפוטיים ולא השתמשה בתוכנת הריגול פגסוס של NSO | עם זאת במשטרה התקבלו חומרי חקירה אסורים מטלפונים ניידים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/22 17:51 ד באב התשפב

פרשת NSO: הדו"ח חושף כי המשטרה הוציאה חומרי חקירה אסורים
סערת הריגול , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתחילת השנה האזרחית פורסם תחקיר כלכליסט בו נחשף כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO ובאמצעותה האזינה לאזרחים שונים וריגלה אחריהם ללא פיקוח משפטי נדרש. בעקבות הממצאים הוקם צוות בדיקה מיוחד, בראשות המשנה ליועמ"ש הגב' עמית מררי והיום (ב') מסר צוות הבדיקה את ממצאיו.

מהבדיקה עולה כי בניגוד למה שנטען באמצעי התקשורת, המשטרה לא ביצעה האזנות סתר ללא צווים שיפוטיים ולא השתמשה בתוכנת פגסוס של NSO. עם זאת, צוות הבדיקה מצא ליקויים בעבודת משטרת ישראל ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר ונקבע כי לא אחת התקבלו במשטרה חומרי חקירה אסורים. 

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: shutterstock

לא נמצאה אינדיקציה לריגול ללא צווים שיפוטיים, אך כן התקבלו חומרי חקירה אסורים

צוות הבדיקה קבע כי בכל המערכות הטכנולוגיות להאזנה לתקשורת בין מחשבים שבידי משטרת ישראל שנבדקו, לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל פועלת "להדביק" טלפונים ניידים בלא צו שיפוטי. בנוסף לכך טענו בצוות הבדיקה כי לא נמצאה אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל ביצעה חדירה בלא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של פוליטיקאים ואישי ציבור, אשר שמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO.

למרות זאת צוות הבדיקה מצא ליקויים חמורים בעבודת משטרת ישראל ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר. בדו"ח נמתחה ביקורת על התנהלות המשטרה ביחס לשימוש בתוכנות הריגול השונות ונכתב כי "לאורך השנים לא יוחסה ע"י מקבלי ההחלטות במשטרת ישראל מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים. נמצא, כי התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, על אף שהמערכת הופעלה לאחר קבלת צווים שיפוטיים".

המשנה ליועמ"ש עמית מררי

המשנה ליועמ"ש עמית מררי צילום: דוברות היחידות המשפטיות

ראש צוות הבדיקה: "יש לקוות כי ממצאי הדו"ח יסייעו למשטרה לשמור על זכויות הפרט"

ראש צוות הבדיקה, המשנה ליועמ"ש (משפט פלילי), עמית מררי מסרה כי: "צוות הבדיקה הוקם נוכח טענות חמורות שפורסמו בתקשורת והיה בהן כדי לערער את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק. לאחר בדיקה יסודית של מכלול הטענות שפורסמו בנושא, לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שהמשטרה פועלת להדביק טלפונים ניידים בהיעדר צו שיפוטי. יחד עם זאת, הצוות מצא כי במקרים בהם ניתן צו שיפוטי, במסגרת האזנות הסתר מסוג זה, התקבל בהיקף נרחב של מקרים במשטרת ישראל מידע שלא על פי הסמכויות הנתונות לה על פי דין". 

עוד הוסיפה מררי כי "יש לקוות כי ממצאי הדו"ח והמלצותיו יהוו אבן דרך ויסייעו בידי משטרת ישראל להמשיך לבצע את עבודתה החשובה בשמירה על שלטון החוק והסדר הציבורי, במסגרת הסמכויות והכלים אשר ברשותה, תוך הקפדה מוגברת על זכויותיו של הפרט".

יש לציין כי במקביל להקמת הצוות, הורה היועץ המשפטי לממשלה כי המשטרה תחדל מלהשתמש במערכת עד לסיום ברור הדברים.

צפו בדבריה של המשנה ליועמ"שית, הגב' עמית מררי:

תגובת המשטרה: "הדו"ח הוכחה לכך שהמשטרה פעלה ביושרה"

מדוברות המשטרה מסרו בעקבות הדברים כי מהדו"ח עולה באופן ברור כי השימוש ביכולות הטכנולוגיות של משטרת ישראל, היה אך ורק לצורך מניעה ופיענוח של עבירות פשע חמורות, ובכפוף לצווי בית משפט וכי לא נעשתה כל פעילות מכוונת בניגוד לחוק. \

באשר לחריגות ולכשלים בפעילות המשטרה כפי שעולה מהדו"ח אמרו במשטרה כי: "הפערים שעולים בדו"ח יקבלו התייחסות מלאה על ידי צוות שהורה המפכ"ל להקים. אנו רואים בדו"ח הוכחה לכך שמשטרת ישראל פעלה ביושרה, בהתאם לנהלים ולפיקוח קפדני כשלנגד עינינו המאבק בפשיעה ובעבריינים ושמירה על ביטחונו של הציבור".