עושים סדר סעו יותר ושלמו פחות: הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית יוצאת לדרך

מנוי "חופשי ארצי" או "חופשי" אזור 1, אוטובוס או רכבת, רב קו או תשלום ביישומון, ומה יהיה עם ערך צבור: לרגל הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית שתיכנס לתוקף מחר הכנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת, וכן, בני ה-75 ומעלה נוסעים לגמרי בחינם

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 31/07/22 14:32 ג באב התשפב

סעו יותר ושלמו פחות: הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית יוצאת לדרך
תחבורה ציבורית, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

רפורמת "דרך שווה- מהפכת שירות ותשלום בתחבורה הציבורית" תיכנס לתוקף החל ממחר, יום ב', הראשון בחודש אוגוסט, והיא "מחברת את ישראל בתחבורה הציבורית, ומאפשרת לנסוע לאן שרוצים, ומתי שרוצים במחיר אחיד וברור", כך על פי דברי ההסבר של משרד התחבורה. אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת לרגל השינויים החדשים. 

נסיעות חינם לבני 75 ומעלה 

אזרחים בני 75 ומעלה יוכלו לנסוע בכל אמצעי התחבורה הציבורית, אוטובוסים, רכבת ישראל, רכבת קלה והרכבל והכרמלית בחיפה, ללא תשלום וללא הגבלה. על מנת להינות מההטבה יש להשתמש בכרטיס הרב-קו או ביישומון הטעונים בפרופיל 75+ ייעודי – "זהב קו". הזכאות תהיה לפי חודש הלידה ולא לפי היום בחודש וניתן לקבל החזר על סכום שכבר נטען ברב קו בעבר. הוותיקים (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67). ימשיכו לנסוע ב 50% הנחה.

מנוי "חופשי ארצי" חודשי שיעלה 225 שקלים 

כרטיס "חופשי ארצי" החדש מאפשר נסיעה בכל האוטובוסים בארץ, בכל זמן, כמה זמן שתרצו, ללא הגבלה במחיר קבוע של 225 שקלים בחודש. (אזרחים ותיקים, ילדים ובני נוער ישלמו 112.5 שקלים), המנוי תקף לחודש מיום רכישתו. הכרטיס תקף לנסיעה ללא הגבלה גם ברכבת הקלה בי-ם ובעתיד גם ברכבת הקלה בתל אביב וברכבלית, המטרונית והכרמלית. נסיעות ברכבת ישראל יוסיפו עלות לכרטיס לפי מרחק הנסיעה. מרחק גבוה מ-225 קילומטר יעלה 610 שקלים למנוי חודשי-ארצי בפרופיל בסיס, בעלי זכאויות והנחות ישלמו פחות בהתאם לאחוז ההנחה.

"חופשי" אזור 1 

מי שגרים באזורים נבחרים, בנגב ובגליל, ובכל מקום שאינו בשלושת המטרופולינים הגדולים (חיפה, תל אביב וירושלים) יוכלו לרכוש כרטיס מוזל: "חופשי אזור 1", שיאפשר נסיעה ללא הגבלה עד 40 ק"מ בתוך האזור, בעלות קבועה של 99 שקלים. (אזרחים/ות ותיקים, ילדים/ות ובני/ות נוער ישלמו 49.5 שקלים). המנוי תקף לחודש מיום רכישתו.

"חופשי ארצי" משולב עם רכבת

עלות הנסיעה ברכבת מחושבת על פי המרחק בין תחנת המוצא לתחנת היעד. כלל מנויי הרכבת כוללים נסיעה גם באוטובוסים, רכבות קלות, מטרונית, רכבלית וכרמלית, כך שאין צורך לרכוש בנוסף מנויים אחרים. כל מנוי חופשי-חודשי לרכבת כולל גם את "חופשי-ארצי" לאוטובוסים. 


להורדת הקובץ

צילום: משרד התחבורה

רב קו או יישומון: איך משלמים?

אין אפשרות לשלם במזומן עבור תחבורה ציבורית ובמשרד התחבורה מציגים שתי דרכים לתשלום:

1. יישומון ייעודי (מוביט, פנגו, רב פס, Cello)

בעליה לאוטובוס, יש לסרוק את מדבקת הברקוד באמצעות היישומון.יש לבחור את יעד הנסיעה. החיוב באשראי שהוזן ביישומון יתבצע בסוף החודש, על פי הנסיעות ובהתאם להנחות להן זכאי הנוסע. 

2. רב קו 

קודם יש לטעון בו חוזה נסיעה ולאחר מכן, בעליה על האוטובוס, יש לתקף את חוזה הנסיעה באמצעות הצמדת כרטיס הרב קו למכשירי התיקוף הנמצאים על גבי האוטובוס. חשוב לדעת כי שיטות החישוב זהות והתעריפים זהים. ברב-קו מחליטים לפני הנסיעה איזה כרטיס או מנוי כדאי לקנות.
ביישומון בכל סוף חודש היישומון מחשב בדיעבד את התעריף המשתלם ביותר עבור הנסיעות שבוצעו.

הנחות לזכאים

ילדים וילדות עד גיל 5, לא נדרשים לשלם, במידה והם נוסעים בליווי נוסע ששילם דמי נסיעה. הפטור הוא עבור ילד אחד המתלווה לכל נוסע בעל כרטיס נסיעה תקף. ילדים עד גיל 5 שאינם פטורים מתשלום, זכאים להנחה של 50%, בדומה לילדים ונוער מעל גיל 5. ההנחה לאנשים עם מוגבלות ולמקבלי הבטחת הכנסה תורחב מ-33% ל-50% לנסיעה. סטודנטים יזכו ב-33% הנחה על הטענת כרטיס הרב קו בערך צבור וזאת רק באמצעות תשלום ביישומון. תבוטל ההנחה הקיימת בערך צבור הניתנת לבעלי פרופיל רגיל. 

מחשבון "דרך שווה"

באתר של משרד התחבורה מציגים את מחשבון הדרך השווה, כך שתוכלו להכניס את נתוני הנסיעה החודשיים ולקבל את אופציית התשלום הטובה ביותר. על פי טבלת המרחקים, ולאחר שתקבלו את הצבע שלכם, תוכלו לרכוש, על פי הטבלה, את החוזה המתאים. 

צילום: משרד התחבורה