המשבר נמשך בית המשפט הרוסי הורה להתחיל בהליך משפטי נגד הסוכנות היהודית

בית המשפט הרוסי החליט לקבל את טענות משרד המשפטים במדינה ופתח בהליך משפטי כנגד פעילות הסוכנות היהודית | לאחר עיכוב ממושך נחתה היום משלחת דיפלומטים ומשפטנים מישראל במוסקבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/07/22 13:11 כט בתמוז התשפב

בית המשפט הרוסי הורה להתחיל בהליך משפטי נגד הסוכנות היהודית
הקרמלין, צילום: shutterstock

המשבר עם רוסיה נמשך: הבוקר (חמישי) התקיים דיון ראשון בבית המשפט במוסקבה, זאת בהמשך לבקשת משרד המשפטים הרוסי להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית במדינה. הדיון עצמו התמקד במעבר על חומרי החקירה והיכרות איתם ובסופו קבע בית המשפט הרוסי כי דיון נוסף ייערך ב-19 באוגוסט.

במשרד החוץ קיוו כי בית המשפט הרוסי יורה על הצדדים לגשת לגישור, אבל ידעו להעריך מראש כי לא ידחה את התביעה על הסף. בעקבות החלטת בית המשפט ייפגשו היום היועצים המשפטיים מהמשלחת הישראלית עם אנשי משרד המשפטים הרוסי וינסו להגיע איתם להבנות. המשלחת הישראלית, הכוללת נציגים משפטיים ואנשי דיפלומטיה, הגיעה למוסקבה רק אתמול בערב, לאחר שכניסתם נמנעה מאז יום א' בשל עיכוב בהנפקת ויזות על ידי משרד המשפטים הרוסי.

מוסקבה

מוסקבה צילום: shutterstock

לפיד ביקש לנקוט קו תקיף מול הרוסים ולאחר מכן התרכך

כזכור, בתחילת החודש שלחו פקידי ממשל רוסיים מכתב אזהרה למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, ובו הורו לעובדי הסוכנות להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. כעבוד מספר שבועות הגיש משרד מהמשפטים הרוסי בקשה לבית המשפט המחוזי במוסקבה ובה דרישה להפסקת פעילות הסוכנות בשל "הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי" כלשונם. 

בהמשך נחשף כי ארגונים יהודיים נוספים קיבלו מכתבי אזהרה דומים. במכתבי האזהרה נכתב כי הארגונים, שמוחזקים בעיקר על ידי קרנות אמריקאיות או ישראליות, עשויים להיחשב "סוכן זר" על אדמת רוסיה, מה שעלול להוביל לסגירה מיידית שלהם. בתגובה למכתבי האזהרה הוחלט בחלק מהארגונים "להוריד פרופיל" עד יעבור זעם.

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ליברמן: המגעים מול הרוסים - הרחק מעין התקשורת

על רקע פעילות הממשל הרוסי החליט ראש ממשלת המעבר ושר החוץ יאיר לפיד לנקוט בקו תקיף מול הרוסים ולהשתמש בצעדים דיפלומטיים מרחיקי לכת. התנהלותו של לפיד ספגה ביקורת נוקבת מצד ראש הממשלה נתניהו ולאחריה היה נראה כי במשרד החוץ יאמצו גישה יותר מרוככת.

בהמשך מסר גם דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הודעה שניסתה להנמיך את הלהבות ואמר: "צריך להתייחס לסוגיה הזאת בזהירות יתרה. אכן, קיימות שאלות בנוגע לפעילות הסוכנות מבחינת שמירת החוקים של הפדרציה הרוסית. לא צריך להפוך את הסוגיה לנושא פוליטי ולא צריך להשליכה על כל מכלול היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות". אולם כעת נראה כי החלטות בית המשפט הרוסי עלולות להעמיק את המשבר.

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס הבוקר למשבר עם רוסיה בכאן ב': "היו אין ספור מגעים עם הרוסים בימים האחרונים, אני חלק מאותם מגעים, הרחק מעין התקשורת. ככה צריך לנהל את זה. צריך להבין שמבחינת הרוסים זה ארגון אמריקאי, ואני מקווה שנדע ליישב את זה".

שר האוצר אביגדור ליברמן

שר האוצר אביגדור ליברמן צילום: ללא

יעקב חגואל, יו"ר בפועל של הסוכנות: "פעילותה החיונית של הסוכנות ברוסיה תמשך"

הסוכנות היהודית הגיבה להחלטת בית המשפט הרוסי בלקוניות באומרה: "הדיון המקדמי בעניינה של העמותה שמפעילה הסוכנות ברוסיה הסתיים בהחלטת השופטת לפתוח בדיון מהותי ב-19.8. העמותה תביא את טיעוניה בפני בית המשפט במועד הנקוב". 

יעקב חגואל, יו"ר בפועל של הסוכנות, הוסיף: "לסוכנות היהודית תפקיד חיוני בטיפוח הזהות היהודית וחיזוק הקשר לישראל של כלל הקהילות היהודיות ברחבי העולם. פעילותה החיונית של הסוכנות בקרב הקהילה היהודית החשובה ברוסיה תמשך על מנת להבטיח את המשך שגשוגה ואת זיקתה למורשת היהודית ולמדינת ישראל."