משחק באש? לפיד הנחה לפרסם "תג מחיר" נגד הרוסים בעניין הסוכנות

ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד כינס היום דיון מיוחד ובו ביקש להתכונן לפעילות משפטית ודיפלומטית חריפה בתגובה לפעילות הממשל הרוסי נגד הסוכנות | "סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור, שישליך על היחסים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/07/22 15:49 כה בתמוז התשפב

לפיד הנחה לפרסם "תג מחיר" נגד הרוסים בעניין הסוכנות
לפיד, צילום: פלאש 90, תומר נויברג

על רקע פעילות מואצת מצד הממשל הרוסי להפסקת פעילות הסוכנות היהודית על אדמת רוסיה, במשרד החוץ שוקלים לנקוט בצעדים דיפלומטיים מרחיקי לכת נגד המעצמה. במסגרת הצעדים, אותם נוטה משרד החוץ להפעיל כבר בימים הקרובים, נשקל פרסום "תג מחיר" מדיני מול ואף שנוי במדיניות הניטרליות בנוגע למלחמה באוקראינה, כך פורסם בישראל היום.

כזכור, בתחילת החודש שלחו פקידי ממשל רוסיים מסמך למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, ובו הורו לעובדי הסוכנות להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. ביום חמישי האחרון כבר היה זה משרד מהשפטים הרוסי שהגיש לבית המשפט המחוזי במוסקבה דרישה להפסקת פעילות הסוכנות היהודית במדינה בשל "הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי" כלשונם.

הקרמלין

הקרמלין צילום: Moshe Shai/FLASH90

לפיד הנחה "לא להתבטל מול הרוסים"

ראש ממשלת המעבר ושר החוץ יאיר לפיד כינס היום (א') דיון בנושא פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. הדיון התקיים בהשתתפות שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין - לשניהם מעורבות ארוכת שנים ביחסים הדיפלומטיים בין המדינות - וכן נציגי הסוכנות היהודית. ראש הממשלה עדיין בוחן באילו צעדים לנקוט אך יידע את השרים כי לא יתבטל מול הרוסים.

במהלך הדיון אמר ראש הממשלה כי "היחסים עם רוסיה חשובים לישראל, הקהילה היהודית ברוסיה גדולה וחשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה". עוד הזהיר לפיד כי "סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור, שישליך על היחסים". ראש הממשלה הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשך הדיאלוג המדיני.

התקררות ביחסים בין ישראל ורוסיה על רקע המלחמה באוקראינה

ההליך המשפטי שנפתח מול הסוכנות מגיע על רקע תחושה כללית של התקררות ביחסים עם רוסיה. ההליך המשפטי עצמו מתנהל במהירות מחשידה ולאחר שהרוסים הביעו חוסר שביעות רצון הן לגבי עמדת ישראל ביחס למלחמה עם אוקראינה והן בשל החלטת בית המשפט לפסול את העברת חצר סרגיי לידי הרוסים.