מלחמה באירופה

פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה | שרת הקליטה: מאמינה שהמשבר ייפתר

ראש הממשלה כינס היום דיון מיוחד על רקע משבר הפסקת פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה, אליו התייחס גם השרה פנינה תמנו שטה | במהלך הדיון אמר לפיד: "סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור שישליך על היחסים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/07/22 11:32 כה בתמוז התשפב

פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה | שרת הקליטה: מאמינה שהמשבר ייפתר
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, צילום: Miriam Alster/Flash90

ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד כינס היום (א') דיון בנושא פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. הדיון התקיים בהשתתפות שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ונציגי הסוכנות היהודית. הדיון נערך על רקע פעולות שנוקט הממשל הרוסי מתחילת החודש המצרות את צעדי הסוכנות היהודית במדינה.

כזכור, בתחילת החודש שלחו פקידי ממשל רוסיים מסמך למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, ובו הורו להם להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. ביום חמישי האחרון כבר היה זה משרד מהשפטים הרוסי שהגיש לבית המשפט המחוזי במוסקבה דרישה להפסקת פעילות הסוכנות היהודית במדינה בשל "הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי" כלשונם.

מוסקבה

מוסקבה | צילום: shutterstock

לפיד: "סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור שישליך על היחסים" 

הפסקת פעילות הסוכנות מגיעה על רקע המלחמה עם אוקראינה, והסנקציות העולמיות ההולכות וגוברות על רוסיה המביאות לכך שכמעט ואין טיסות יציאה מהמדינה. יהודים רבים שרוצים לעלות לישראל נאלצים להישאר ברוסיה בעל כורחם, למרות שהם כבר סיימו את תהליך ההרשמה לעלייה לארץ.

במהלך הדיון אמר ראש הממשלה כי "היחסים עם רוסיה חשובים לישראל, הקהילה היהודית ברוסיה גדולה וחשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה", והזהיר "סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור, שישליך על היחסים". ראש הממשלה הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשך הדיאלוג המדיני.

ביציאה מן הדיון אמרה שרת הקליטה פנינה תמנו שטה לכתבנו עמיאל ירחי כי "אנחנו רואים בחיוניות גבוהה את פעילות הסוכנות היהודית, אני מאמינה שזה (המשבר) ייפתר". 

צפו בדבריה של שרת הקליטה ביציאה מהדיון:

"אנשים מהקהילה היהודית מרגישים את מסך הברזל הולך ויורד"

מקורות בכירים בקהילה היהודית ברוסיה אמרו ל"פוסט" כי "אנשים מהקהילה היהודית מרגישים את מסך הברזל הולך ויורד בימים אלה ממש והם חוששים שהם לא יוכלו להימלט מהמדינה". לדברי המקור, "מספר יהודים אמרו כי השלטונות הרוסיים מנסים לעצור אותם וכי הם חוששים לחייהם".

מהסוכנות היהודית נמסר כי: "במסגרת עבודת המשלחת של הסוכנות היהודית ברוסיה אנו נדרשים מדי פעם להתאמות כאלה ואחרות, ע"פ דרישת הרשויות. המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, מתוך מגמה להמשיך את פעילותנו בהתאם לכללים שנקבעים ע"י הגורמים המוסמכים, וגם כעת מתקיים דו שיח מסוג זה". אם הסוכנות היהודית לא תוכל להיות פעילה ברוסיה, זו תהיה הפעם הראשונה ב-30 השנים האחרונות שהיא תיחשב כגורם עוין על ידי השלטונות.