עשור של קשיים משפטיים מסתיים: מבנה מרגש יוקם בכפר התימנים

השרים סער ואלקין הגיעו להבנות עם מתיישבי כפר התימנים וארגון "הקדש בנבנישתי", על הקמת מרכז המבקרים במקום בעלות של 4.5 מיליוני שקלים | סער: "חובתנו לטפח את מורשת עמנו, על גווניו השונים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/07/22 10:05 כא בתמוז התשפב

עשור של קשיים משפטיים מסתיים: מבנה מרגש יוקם בכפר התימנים
הדמית חזית בית הכנסת ״אהל שלמה״ לאחר שיקומו, צילום: הקדש בנבנישתי

בית הכנסת ההיסטורי בכפר התימנים, "אהל שלמה"(כפר השילוח למרגלות עיר דוד שבמזרח ירושלים), שהוקם בשנת 1881 על ידי עולי תימן, צפוי להפוך למרכז מבקרים חדשני בעלות של מיליוני שקלים, לאחר שמוקדם יותר השבוע הושגה פשרה היסטורית בין נציגי המתיישבים בכפר התימנים וארגון "הקדש בנבנישתי", לבין המדינה.

בית הכנסת העתיק הוקם על ידי יהודי תימן בסוף המאה ה-19, ושימש את ההתיישבות היהודית באזור עד שננטש, מספר שנים לפני הקמת המדינה, בעקבות מאורעות תרפ"ט והמרד הערבי. בשנת 2017 משרד ירושלים ומורשת החליט להקים מרכז מבקרים חדשני שיוקדש להתיישבות היהודית במקום וכן לתרבות ולמסורת עולי תימן. 

הפשרה הושגה לאחר דיון במספר נרחב של סוגיות משפטיות. בתחילה, עתרה לבית המשפט המחוזי עמותת "עיר עמים" נגד כוונת המדינה להקים מרכז מבקרים בשטחי ההקדש,  בטענה כי הקמת מרכז כזה עוברת על דיני ההקדשות הציבוריים. עתירה זו עיכבה לאורך שנים את הפרויקט, עיכוב שהוביל לעתירה נוספת - הפעם של הקדש בנבנישתי עצמו נגד רשם ההקדשות, שהערים קשיים על שינוי ייעוד המבנה.

תקציב מרכז המבקרים שעתיד לקום בשטח עומד על 4.5 מיליוני שקלים, כאשר משרד ירושלים ומורשת ישקיע כ-3 מיליוני שקלים ומקורות נוספים יקצו כ-1.5 מליוני שקלים. המרכז יכלול שימור ושחזור קומת בית הכנסת העתיק "אהל שלמה", תיבנה תצפית על גג בית הכנסת לעבר העיר העתיקה ועיר דוד וכן ישוקם ויונגש לציבור בור המים המקורי שהיה במקום. בנוסף, יוצגו במקום תערוכות שונות ומסמכים היסטוריים מהחיים ב"כפר התימנים".

סער ואלקין

סער ואלקין צילום: Michael Giladi/Flash90

"בשורה למורשת עם ישראל בארצו"

בשנה האחרונה התקיימה עבודת מטה ארוכה ומשותפת של משרד המשפטים ומשרד ירושלים ומורשת של השרים סער ואלקין, בהובלת המנכ"לים, ערן דוידי ונתנאל איזק. הפשרה שהושגה השבוע בבית המשפט המחוזי כוללת את השכרת המבנה הקיים לעמותה שתפעיל ותנהל את מרכז המבקרים, ובכך תאפשר את הקמתו ותשמוט את הטיעונים מאחורי עתירות של ארגונים דוגמת עיר עמים גם בעתיד.

גדעון סער אמר כי "לאחר 12 שנות קיפאון בנושא, אנחנו מביאים היום בשורה למורשת עם ישראל בארצו. חובתנו לטפח את מורשת עמנו, על גווניו השונים". זאב אלקין: "אני בטוח כי הקמת מרכז המבקרים תייצג נאמנה את סיפורם של עולי תימן, שהתיישבו בכפר השילוח לפני 141 שנים".