מוושניגטון למכה: גיל תמרי צילם כתבה שהרגיזה את הסעודים והותקף ברשת

עורך חדשות החוץ של 'ערוץ 13' נכנס לעיר הקדושה והאסורה למי שאינו מוסלמי והביא ממנה תיעוד מצולם | ברשת תקפו: "חוצפה ישראלית" "פגיעה מיותרת ביחסי ישראל וסעודיה" | לסיפור המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/22 12:40 כ בתמוז התשפב

מוושניגטון למכה: גיל תמרי צילם כתבה שהרגיזה את הסעודים והותקף ברשת
הרמאדן במכה, צילום: shutterstock

הצילום במכה והסערה שנוצרה: עורך חדשות החוץ  בערוץ 13 והכתב לשעבר בארה"ב גיל תמרי, נשלח לסקר את הביקור הנשיאותי של ג'ו ביידן בסעודיה, במהלך הביקור במדינה הערבית בחר הכתב להיכנס גם לעיר מכה, מקום הולדתו של מוחמד והעיר הקדושה והחשובה ביותר למוסלמים והאסורה לכניסת מי שאינם מוסלמים, ביקור שעורר סערה במדינה הערבית ובישראל. 

תמרי, שכנס לעיר האסורה במעטה חשאיות, התגאה בכך שהצליח לחדור את הבידוק הבטחוני. במהלך הכתבה מספר תמרי כיצד איתר נהג אחד שהסכים להסיע אותו לתוך העיר האסורה ועל מפגש עם אנשי דת מוסלמים שביקשו לבדוק את "איסלמיותו" וגרמו לו לברוח מהעיר בחיפזון.

כוכב הרשת הסעודי וחובב ישראל: "חוצפה ישראלית נוראה, כמו שמוסלמי יבצע ברכת כהנים"

מיד לאחר שידור הכתבה הוצפה הרשת בביקורות נוקבות נגד הכתב וערוץ 13. "חוצפה ישראלית נוראה", כתב כוכב הרשת הסעודי וחובב ישראל מוחמד סעוד בטוויטר. "מה נראה לכם ערוץ 13 וגיל תמרי? התחרפנתם? תתביישו לכם, ככה לבזות את העיר הקדושה שלנו? ראיתם פעם מוסלמי עולה לבצע ברכת כהנים בבית כנסת? איזה ערוץ חצוף וכתב שהוא בזיון מהלך, בושה וחרפה".

בציוץ נוסף הוסיף סעוד: "חברים יקרים שלי בישראל, כתב שלכם נכנס לעיר מכה הקדושה לאיסלאם, וצילם בלי בושה, זה כמו שאני אכנס לבית הכנסת ואקרא בתורה, בושה וחרפה ערוץ 13, תתביישו ככה לפגוע בדת האיסלם, אתם חצופים".

"פגיעה אדירה ביחסי ישראל עם הסעודים"

ישראלים רבים הגיבו אף הם ובין השאר נכתב: "בן גביר עולה להר הבית - פרובוקטור. גיל תמרי מסתנן למכה - הישג עיתונאי. צביעות 13". ואילו העיתונאית קרוליין גליק צייצה: "בכתבה מיותרת אחת, גיל תמרי פגע פגיעה מיותרת אך אדירה ביחסי ישראל עם הסעודים. אשכרה טיפש שזרק אבן לבאר".

חדשות 13: "הישג עיתונאי חשוב, שלא נועד בשום צורה לפגוע ברגשות המוסלמים"

בחדשות 13 מסרו בתגובה לביקורות: "ביקורו של עורך חדשות החוץ גיל תמרי במכה הוא הישג עיתונאי חשוב, שלא נועד בשום צורה לפגוע ברגשות המוסלמים. כמובן שאם מישהו חש פגיעה, אנחנו מצרים על כך. נבהיר: סקרנות עיתונאית היא נשמת אפו של מקצוע העיתונות. האני מאמין העיתונאי, מושתת על הגעה לכל מקום ותיעוד הדברים ממקור ראשון".

"עקרונות אלה הנחו אותנו גם במשימה העיתונאית הזאת, שאפשרה לצופים רבים מגע ראשוני כמעט בלתי אמצעי עם המקום החשוב הזה. זאת יחד עם הסקרנות וההתרגשות בישראל סביב היחסים המתהדקים עם סעודיה. לתפיסתנו, הידיעה וההכרה של מקום חשוב ממקור ראשון, רק תורמות להגברת הסובלנות הדתית והשיח מתוך למידת והכרת אמונות האחר".