כך מבזבז משרד החינוך מיליונים על המנגנון המנופח שלו

הכסף האבוד של מערכת החינוך: מטה מסורבל, אגפים כפולים עם כוח אדם מיותר וחוסר סנכרון בין הגופים שפוגע בתלמידים. משרד החינוך התחייב אינספור פעמים להתייעל, אך עדיין מיליונים מתבזבזים | משרד החינוך: "בוחנים את הסדרת המטה ושלוחותיו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/22 07:50 כ בתמוז התשפב

כך מבזבז משרד החינוך מיליונים על המנגנון המנופח שלו
בניין משרד החינוך בירושלים. ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כבר שנים שיש במשרד החינוך תכנית לצמצם את המטה המסואב והיקר של משרד החינוך, שבו עובדים מעל 2,250 עובדים. קיימות תכניות להעברת סמכויות לרשויות המקומיות, פחות פיקוח ויותר אוטונומיה למנהלים. אלא שהן מתנהלות בעצלתיים. המבנה הארגוני במשרד עדיין כולל כפילויות, ואפילו תפקידים שכבר מזמן לא צריך ממשיכים להתקיים רק כי לאף אחד אין אומץ לעשות את השינוי.

סיאוב בירוקרטי

משרד החינוך הבטיח ייעול, אך זה לא קורה. תחת זאת קיים מטה מסורבל שמגביר את הביורוקרטיה ומקשה על קבלת ההחלטות. כך עולה מכתבה שמתפרסמת הבוקר (ג') בישראל היום. דוגמה קטנה על הסיאוב הביורוקרטי. המשרד מעסיק כ־165 אלף עובדי הוראה וגננות, ונותן שירות לעוד כ־90 אלף מורים בתיכונים. במערכת מתוקנת כל העובדים שעוסקים בתחום ההוראה היו יושבים יחד, אלא שיש שני גופים כאלה: אגף כוח אדם בהוראה שאחראי על תנאי העסקת המורים, ואגף מינהל עובדי הוראה שאחראי על הכשרת עובדי ההוראה, השתלמויות ועוד. העבודה של האגפים כרוכה זו בזו, אך לכל אגף יש לשכה ועובדים, והוא מקבל החלטות שמשפיעות גם על האגף השני אך בפועל - עובד בנפרד ממנו.

במשרד החינוך יש גם שני גופים נפרדים, שנושאים כמעט אותו שם - אבל עובדים בנפרד. האחד הוא המינהל הפדגוגי, תחתיו יש את אגפי החינוך (גנים, יסודי ועל־יסודי, השירות הפסיכולוגי, ועוד). הגוף השני הוא המזכירות הפדגוגית - שם מקבלים את כל ההחלטות על תוכני הלימודים, ושם גם יושבים המפקחים על המקצועות השונים. טבעי שהגופים הללו יאוחדו? לא בעיניי משרד החינוך.

ציוד משרדי למטה משרד החינוך, 2020: כמעט ארבעה מיליון שקלים

כבר לפני כעשרים שנה נכתב בדו"ח ועדת דוברת כי מבנה משרד החינוך "אינו יעיל ואינו מאפשר הפעלה אפקטיבית". הוועדה קראה למנוע כפילויות ומאבקי סמכויות ולבטל את המזכירות הפדגוגית במתכונתה הנוכחית, אבל כלום מזה לא קרה.

לצד הביורוקרטיה, המטה המנופח גם עולה לא מעט. לבקשת "ישראל היום" נחשפות העלויות: בשנת 2021 ההוצאות של משרדי המטה בלבד (שם יושבות, בין היתר, לשכות שרת החינוך והמנכ"לית), בו עובדים 992 עובדים, היו יותר מ־16 מיליון שקלים - לא כולל משכורות. ב־2021 הוציא המטה למעלה מ־2 מיליון שקלים רק על ציוד משרדי, וב־2020 סכום שנושק ל־4 מיליון שקלים. הוצאות הארנונה בגין המשרדים בירושלים ובתל אביב חצו את ה־10 מיליון שקלים. מיליון שקלים עלתה החניה לעובדי המשרד, חשבון החשמל עמד על 1.8 מיליון שקלים.

"מערכת החינוך מצויה במגמת גידול"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "שרת החינוך הצהירה כי המשרד צריך לפעול יותר כרגולטור ופחות כגוף מבצע, והיא פועלת לצמצום ההליכים הביורוקרטיים והליכי הפיקוח המכבידים על המנהלים והמורים. יצא לדרך מהלך הכולל העברה של יותר מ־2 מילארד ש״ח תקציב גמיש למנהלי בתי הספר. מנכ״לית המשרד דלית שטאובר מקיימת תהליך בחינה אסטרטגי של הסדרת פעילות המטה ושלוחותיו, כדי לצמצם את הביורוקרטיה ולמנוע כפילויות. חשוב לציין כי מערכת החינוך מצויה במגמת גידול, ובהתאמה גם גדלים היקף ועומק הצרכים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן