שב"כ ביקש ואורית סטרוק סירבה: כך טורפד החוק שיקל על חקירת עצירים ביטחוניים

בשב"כ פנו לחברת הכנסת סטרוק על מנת להשיג את תמיכת מפלגת הציונות הדתית בהחרגת הארגון מפסיקת בג"ץ המחייבת תנאי מעצר נאותים | חברת הכנסת התנתה את תמיכתה בביטול המחלקה היהודית בארגון

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/07/22 08:03 יט בתמוז התשפב

שב"כ ביקש ואורית סטרוק סירבה: כך טורפד החוק שיקל על חקירת עצירים ביטחוניים
ח"כ סטרוק, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני שלושה שבועות התייצבו ראש אגף החקירות בשב"כ, היועץ המשפטי באגף החקירות בארגון והיועצת המשפטית באגף החקיקה בלשכתה של חברת הכנסת אורית סטרוק מ"הציונות הדתית", וניסו לשכנע אותה שהיא וסיעתה יסכימו לאפשר חקיקת חוק, שמחריג את הארגון מפסיקת בג"ץ בעניין מרחב המחייה לעצורים. כך פרסם הבוקר זאב קם היום (ב') בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב.

"מרחב המחיה לעצורים" הוא למעשה מושג שתבע השופט אליקים רובינשטיין בתיק הפרישה שלו (בג"ץ האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' השר לביטחון פנים ואח'), ומחייב להעניק לעציר מרחב מחייה מינימלי בבתי הסוהר. שלושת בכירי השב"כ שפנו לסטרוק ביקשו לחוקק חוק שיחריג את הארגון מאותה חובה וזאת על מנת שחוקרי הארגון יוכלו להשתמש בחופשיות באמצעי חקירה כאשר הדבר נדרש. 

סטרוק דרשה: "בטלו את המחלקה היהודית"

השלושה פנו לסטרוק לנוכח קואליציית ה-60 הזקוקה לתמיכת האופוזיציה על מנת להעביר חוקים. בשב"כ הבינו שבציונות הדתית מתנגדים לקידום החוק וניסו לשכנע את חברת הכנסת סטרוק בנחיצות ההחרגה של הארגון. השלושה טענו שבמידה והחוק לא יתוקן, יאלץ הארגון להקטין משמעותית את מספר הנחקרים והעצורים שנמצאים תחת אחריותו והדבר עלול להוות פגיעה בביטחון המדינה ואזרחיה.

סטרוק סירבה לבקשת השלושה והבהירה שהדבר דורש שינוי כולל בהגדרת תפקיד שב"כ. למעשה ביקשה חברת הכנסת מ"הציונות הדתית" לבטל את המחלקה היהודית בארגון בתמורה לתמיכת מפלגתה בחוק.

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: shutterstock

"במהלך פעילותה של הכנסת ה-24 נדונו שתי הצעות חוק שאותן ביקש שב"כ לקדם לצורך מימוש ייעודו ותפקידיו מכוח חוק. הצעות החוק נועדו לספק את התשתית הנדרשת בעת הזו לפעילות השירות, ועברו בהליכי החקיקה המקובלים" נמסר משירות הביטחון הכללי, "ערב אישור החוק בדבר התפזרות הכנסת ביקש השירות להשלים את הליך החקיקה ולצורך האמור שוחחו נציגים מטעמו עם גורמים שונים בכנסת, ובכלל זה חברי כנסת מסיעות שונות כדי לעמוד על החיוניות של תיקוני החקיקה לעבודת השירות, וההשלכות הפוטנציאליות לביטחון המדינה כתוצאה מעיכוב השלמת הליכי חקיקה, ביניהן פגיעה משמעותית בביטחון אזרחי המדינה".

סטרוק בתגובה: "עיכבתי 2 חוקים, משהו יסודי חייב להשתנות בהתנהלות השב"כ"

בתגובה לפרסום צייצה סטרוק בטוויטר: "כן, עיכבתי 2 חוקים של השב"כ, בשלב בו יכולתי להטיל עליהם ווטו. הסברתי לאנשי השב"כ שישבו בלשכתי, שהאופן שבו הם מנצלים את היכולות המיוחדות שהכנסת מעניקה להם הוא בלתי מתקבל על הדעת". 

עוד הוסיפה סטרוק: "לא יתכן שבחור שפעל מתוך הגנה עצמית באירוע לינץ' ליד אריאל, ובוודאי לא יצא בכוונה לבצע פיגוע, יחקר בעינויים במרתפי השב"כ, ומנגד, ערבים שרצחו יהודים בשומר-חומות, כמו באירוע של דסטאו ביסט הי"ד ברמלה - השב"כ לא יגע בחקירות שלהם. משהו יסודי חייב להשתנות בהתנהלות השב"כ, אחרי הבחירות".