ביידן בבית לחם: "שתי מדינות לאורך קווי 67 עם חילופי שטחים מוסכמים"

הנשיא האמריקאי נפגש עם יו"ר הרשות הפלשתינית והבהיר כי ארצו תמשיך להתעקש על חקר מותה של שירין אבו עאקלה | אבו מאזן: "יש להפסיק את ההתנחלויות ואלימות המתנחלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/22 13:52 טז בתמוז התשפב

ביידן בבית לחם: "שתי מדינות לאורך קווי 67 עם חילופי שטחים מוסכמים"
צילום: צילומסך

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ממשיך היום (ו') את ביקורו הרשמי בישראל, כאשר בשעות הצהריים כבר ימריא לסעודיה. זה היום השלישי שהמשטרה נערכה בכוחות מתוגברים כדי לאבטח את שיירת הנשיא ולחסום אזורים רלוונטיים בבירה. החל משעות הבוקר נפרסו באזור העיר ירושלים מאות שוטרים, מתנדבים ולוחמי משמר הגבול. 

ביידן קיים ביקור פרטי, ללא ליווי של נציג ישראלי, בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים. מאוחר יותר הוא הגיע לבית לחם לפגישה עם יושב ראש הרשות אבו מאזן במוקטעה בעיר ולביקור בכנסיית המולד. לאחר מכן הוא יגיע במסוק לנמל התעופה בן גוריון ויפרד מבכירי המדינה בעוד טקס רשמי וקצר. 

"אנו כיבדנו את ההחלטות הבינלאומיות, והתחייבנו לגנות את הטרור והאלימות ולהילחם בהם בארצנו, אנו מצפים לצעדים מצד הממשל האמריקאי לחזק את היחסים בינינו דרך פתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים ולהסיר את אש"ף מרשימת ארגוני הטרור", כך אמר אבו מאזן בנאומו. 

שני עמים שיש להם שורשים עמוקים באדמה הזו שחיים זה לצד זה

עוד אמר כי שאיפתו להפסיק את "ההתנחלויות ואלימות המתנחלים, שיכבדו את המצב ההיסטורי במקומות הקדושים המוסלמים והנוצרים ויופסקו גירוש הפלשתינים, הפלישה לתוך הכפרים והמעצרים היומיומיים, וגם לבוא חשבון עם רוצחי העיתונאית שירין אבו עאקלה".

הנשיא האמריקאי ביידן שב והזכיר את פתרון שתי המדינות. "אני עומד כאן היום, כעת, כנשיא ארה"ב, והמחויבות שלי לפתרון שתי המדינות לא השתנתה כל השנים האלו". שתי מדינות לאורך קווי 67 עם חילופי שטחים מוסכמים, זו הדרך הטובה ביותר להגיע למידה שווה של ביטחון, שגשוג, חופש וביטחון לפלסטינים ולישראלים. העם הפלסטיני ראוי למדינה משלו שהיא עצמאית, ריבונית, בת קיימא ובעלת המשך. שתי מדינות לשני עמים, שני עמים שיש להם שורשים עמוקים באדמה הזו שחיים זה לצד זה בשלום ובביטחון. שתי המדינות שבהן יש זכויות מלאות וכבוד לשני העמים. שני עמים שנהנים ממידה שווה של חופש וכבוד. זה הבסיס לכל זה". 

על פרשת מותה של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו-עאקלה שנהרגה בג'נין במהלך חילופי אש בין צה"ל לחמושים לפני מספר שבועות אמר ביידן, "ארה"ב תמשיך להתעקש על חקר מלא של מותה ותקפיד על שמירת חופש העיתונות בכל מקום בעולם".