סקר חדש קובע: 75% מהישראלים לא סומכים על ממשל ביידן

מסקר חדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי רוב הישראלים לא סומכים על הנשיא האמריקאי בנושא הסכם הגרעין ולא מאמינים שיצליח להחזיר את ישראל למשא ומתן עם הפלשתינים | הנתונים המלאים

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/07/22 12:40 יב בתמוז התשפב

סקר חדש קובע: 75% מהישראלים לא סומכים על ממשל ביידן
ביידן ואבו מאזן, צילום: פלאש 90

בימים אלה נערכות ההכנות האחרונות לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל. המכון הישראלי לדמוקרטיה ערך סקר שבוחן את עמדותיהם של הישראלים כלפי מדיניות ממשלו של הנשיא האמריקאי בנושאים שונים לקראת ביקורו הצפוי ביום רביעי הקרוב.

הסכם הגרעין עם איראן: רוב גדול (75%) מהישראלים אינם סומכים על ביידן שיתחשב באינטרסים המדיניים של ישראל בהסכם הגרעין עם איראן. בקרב הציבור היהודי: 79% ובקרב הציבור ערבי: 54%. 

צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הסכם בין ערב הסעודית לישראל: על השאלה האם ביידן יכול להביא את ישראל וסעודיה לחתימה על הסכם הציבור הישראלי חצוי. 44% לכל אחת משתי העמדות. בקרב הציבור היהודי - מאמינים: 46%, לא מאמינים: 46%. בקרב הציבור הערבי - מאמינים: 35%, לא מאמינים: 39%.

שמירה על האינטרסים של ישראל: רוב הישראלים (54%) לא סומכים שביידן ישמור על האינטרסים של ישראל במסגרת מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית. לא סומכים - בקרב היהודים: 57%, בקרב הערבים: 40.5%.

מערכת היחסים הכוללת בין ישראל לארה"ב: באיזו מידה אתה סומך או לא סומך על ממשל ביידן שיקפיד לקחת בחשבון את האינטרסים של ישראל:

צילום: מכון הישראלי לדמוקרטיה

משא ומתן עם הפלשתינים: רוב גדול מאוד, 82%, מהציבור היהודי לא מאמינים שביידן יצליח להביא לפריצת דרך ביחסים בין ישראל לפלשתינים. לא מאמינים - יהודים: 85%, ערבים: 64%.

מאמינים ביכולתו של ממשל ביידן להביא לפריצת דרך במשא ומתן עם הפלשתינים:

צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

רוב הישראלים: סיכוי להסכם שלום הוא נמוך עם הפלשתינים

בנוסף לסוגיות שקשורות לנשיא ארצות הברית, הנשאלים הישראלים התבקשו לענות על סוגיות שקשורות ליחסים בין מדינת ישראל לפלשתינים. בין השאלות שהנשאלים נשאלו: סיכוי להסכם, פתרון שתי המדינות והאם תפרוץ אינתיפאדה שלישית. 

סיכוי להסכם:  הרוב מכריע של הישראלים (87%) סבורים שהסיכוי לחתימה על הסכם שלום עם הפלשתינים בחמש השנים הקרובות הוא נמוך. שאלה זו נשאלה גם בשנת 2019 אז העריכו כך 88%, כך שתמונת המצב לא השתנה.

מה לדעתך הסיכוי שבחמש השנים הקרובות ייחתם הסכם שלום גם עם הפלסטינים?

צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

פתרון שתי המדינות: במידה וישראל תסכים לפתרון שתי המדינות, חלק קטן מהיהודים (32%)  וחלק גדול מהערבים (71%) יסכימו לפתרון שתי המדינות, ישראל והמדינה הפלשתינית.

אינתיפאדה שלישית: במידה ולא ייחתם הסכם מדיני בין ישראל לפלשתינים, נשאלו הנשאלים האם הם צופים שתפרוץ אינתיפאדה שלישית. רוב מקרב היהודים (57%) ומיעוט גדול בקרב הערבים (44%) צופים שככל הנראה תפרוץ אינתיפאדה שלישית.

מה לדעתך הסיכוי שתפרוץ אינתיפאדה שלישית בשטחים, אם בעתיד הקרוב לא יימצא פתרון מוסכם על שני הצדדים לסכסוך הישראלי-פלשתיני?

צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה