המערכת הפוליטית מגיבה לרצח ביפן: "ידיד ענק של ישראל"

במערכת הפוליטית מגיבים לרצח ראש ממשלת יפן לשעבר הבוקר, שנורה במהלך נאום בחירות | נתניהו: "אבלים על הירצחו של מנהיג דגול" | לפיד: "אבה היה ממנהיגיה החשובים של יפן בעידן המודרני, ידיד ישראל"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 08/07/22 12:51 ט בתמוז התשפב

המערכת הפוליטית מגיבה לרצח ביפן: "ידיד ענק של ישראל"
צילום: Marc Israel Sellem/POOL/FLASH90

המערכת הפוליטית מגיבה בזעזוע למקרה הבוקר בו נורה ראש ממשלת יפן לשעבר אבה שינזו, במהלך נאום בחירות בעיר נארה שבמערב יפן. החשוד, גבר בן 42 חבר לשעבר בכוח ההגנה העצמית הימית של יפן.

ראשון להגיב לאירוע היה נתניהו, שכתב עוד לפני שמותו של אבה הוכרז באופן רשמי כי האו מתפלל לשלומו: "אבה, מראשי הממשלה הבולטים שהיו ליפן, ביקר בישראל פעמיים ואני ביקרתי ביפן בהזמנתו. התפתח בינינו קשר אישי עמוק ומיוחד. הוא הוביל לארץ שתי משלחות של בכירי התעשיינים ביפן וההשקעות היפניות בישראל זינקו בעקבות כך למימדי ענק".

בהמשך הוציא נתניהו הודעת ניחומים: "רעייתי שרה ואני, יחד עם כל אזרחי ישראל, אבלים על הירצחו של מנהיג דגול של יפן וידיד ענק של ישראל, יקירינו שינזו אבה. אנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לרעייתו אקיה ולעם היפני. אזכור אותו תמיד בהערכה עצומה ובהוקרה גדולה על הידידות האמיצה בינינו".

"ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה"

ראש הממשלה, יאיר לפיד, כתב גם הוא: "בשם ממשלת ישראל ועם ישראל, אני שולח את תנחומיי לעם היפני ולממשלתו על מותו הטרגי של ראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה. אבה היה ממנהיגיה החשובים של יפן בעידן המודרני, ידיד ישראל שהוביל את היחסים עם מדינת ישראל לפריחה ושגשוג. הרצח המתועב לא יקטע את מורשת חייו המפוארת. ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה".

גם אמיר אוחנה שיתף תמונה מביקורו של שינזו בישראל וכתב: "הפגישה הכי לא "יפנית" עם שינזו אבה. התרבות היפנית מאוד מעריכה תכנון מוקדם ומדוקדק. באומת "השאיפה לשלמות" אין הרבה מקום לספונטאניות. על כן מאוד הופתענו במהלך פגישה עם יו"ר ועדת החוץ של יפן (מקורב מאוד לאבה) כשהציע לפתע, לאחר ששמע על הערכתנו הרבה לאבה, להפגיש בינינו באופן לא מתוכנן.

"יהי זכרו של המנהיג הגדול הזה ברוך"

וכך, לאחר שיחה קצרה בטלפון הנייד, מצאנו את עצמנו בתוך דקות ספורות בפגישה עם האיש שסלל יחד עם נתניהו דרך חדשה ביחסי ישראל-יפן. קשה היה שלא להבחין באהדה של אבה לישראל ובהתעניינות שלו במתרחש כאן. התפללתי הבוקר לשלומו לאחר שנורה ונפצע, וקיבלתי כעת בצער רב את הידיעה על מותו. אני מבקש לשלוח את תנחומי לבני משפחתו של אבה, ולאומה היפנית כולה. יהי זכרו של המנהיג הגדול הזה ברוך".