סערת מינוי הרמטכ"ל גלעד קריב הגיש תלונה במשטרה נגד יואב קיש: "איום מפורש"

בעקבות איומו של חבר הכנסת מהליכוד על היועמ"שית בהרב מיארה, באם תקבל את חוות הדעת האומרת כי ניתן למנות רמטכ"ל בזמן בחירות, יו"ר ועדת חוקה הגיש תלונה כדי "להעביר מסר שישנם קווים אדומים שאסור לחצות" | קיש: "לא מדובר באיום, זו לא דרכי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/07/22 20:01 ד בתמוז התשפב

גלעד קריב הגיש תלונה במשטרה נגד יואב קיש: "איום מפורש"
גלעד קריב, הגיש תלונה במשטרה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

סערת מינוי הרמטכ"ל. היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, קיבלה מוקדם יותר היום (א') את חוות הדעת של יועמ"ש מערכת הביטחון, עו"ד איתי אופיר. בחוות הדעת נכתב כי "ניתן לאפשר בנסיבות העניין להמשיך בתהליך מינוי הרמטכ"ל גם בתקופת הבחירות". בעקבות כך איימו שני חברי הכנסת מהליכוד, יואב קיש ושלמה קרעי על בהרב מיארה, כי "תוחלף מידית" אם תאשר מינוי שכזה. הערב הוגשה נגד קיש תלונה במשטרה.

קריב: "איום מפורש שנועד להרתיע עובדת ציבור"

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת גלעד קריב הגיש תלונה במשטרה נגד קיש בגין מה שהוא מכנה "סחיטה באיומים", לאחר שקיש איים על היועצת המשפטית לממשלה בהדחה.

קריב הסביר: "המטרה בהגשת התלונה היא להעביר מסר ברור שישנם קווים אדומים שאסור לחצות אותם גם במסגרת מערכת בחירות. המהירות שבה ח"כ בכיר בסיעת הליכוד מגיע לאיומים מפורשים על עובדת ציבור בכירה היא דבר בלתי נסבל שאסור לעבור עליו בשתיקה. אין מדובר בהבעת עמדה או בביקורת נוקבת, אלא באיום מפורש שנועד להרתיע עובדת ציבור מקבלת החלטה אליה היא נדרשת מכוח תפקידה".

יושב-ראש הכנסת מיקי לוי הגיב הערב לדברי האיום של קיש: "חמור ביותר שחבר כנסת מאיים בצורה ישירה כזאת על היועצת המשפטית לממשלה. זהו מצב בלתי נסבל שאסור להשלים עמו בדמוקרטיה". לוי הדגיש כי "אפשר להתווכח ולחלוק על עמדות של הייעוץ המשפטי אבל יש דרך לנהל את הוויכוח וזו לא אחת מהן. אני קורא לחבר הכנסת קיש לחזור בו מדבריו".

קיש בתגובה: "לא מדובר באיום, זו לא דרכי"

תחילה כתב קיש: "אם היועמ"שית תאשר מינוי רמטכ"ל לממשלת מעבר - המשמעות הישירה תהיה דווקא כלפיה ולמעמדה. רק יועמ"שית 'מטעם' תאפשר זאת ולכן במידה ותפעל כך היא תוחלף מיידית כשנחזור לשלטון".

בהמשך, שלמה קרעי, כתב על דבריו של קיש: "תאפשר, לא תאפשר, היא תוחלף בכל מקרה. כך גם כל מינויי ממשלת ההונאה. בקרוב בעז"ה".

יואב קיש הגיב לסערה שיצר, והסביר: "לא מדובר באיום, זו לא דרכי. התייחסתי לכך שתפקיד היועמ"ש הוא תפקיד מקצועי. החלטת יועמ"ש על מינוי בכיר לממשלת מעבר מנוגדת להחלטות בג"צ ולמעשה משמעותה החלטה פוליטית". אל דבריו צירף קיש סרטון קצר בו נראה יאיר לפיד מדבר נגד מינוי במהלך בחירות.