בחירות 2022

עכשיו זה סופי? לוח הזמנים המלא לפיזור הכנסת

בזמן שהמערכת הפוליטית סערה עם הודעתו של בנט כי לא ירוץ בבחירות הקרובות, בכנסת ניסו להעביר עוד הלילה את הצעת החוק לפיזורה, אולם ההצבעה נדחתה למחר בבוקר | ומה עם חוק המטרו?

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/06/22 23:50 ל בסיון התשפב

עכשיו זה סופי? לוח הזמנים המלא לפיזור הכנסת
הכנסת, ממתינה לפיזורה, היום , צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

המערכת הפוליטית הטלטלה הערב (ד') עם הודעתה של ראש הממשלה נפתלי בנט על כוונתו שלא לרוץ בבחירות הקרובות ופרישתו מהחיים הפוליטיים. איילת שקד היא זו שתחליף אותו בתפקיד יו"ר מפלגת ימינה. אולם, בינתיים, הקואליציה והאופוזיציה עדיין לא הגיעו להסכמות באשר לחוק פיזור הכנסת והקדמת הבחירות. חברי הכנסת נקראו לשוב למליאה, אולם מאוחר יותר נודע כי ההצבעה נדחתה לשעות הבוקר. התאריך המסתמן לבחירות יהיה ב-1 לחודש נובמבר. 

לוח הזמנים המלא לפיזור הכנסת

ב4:00 -דיון במליאה על החוק בקריאה שניה ושלישית. כל מי שהגיש הסתייגויות וחשוב לו לדבר. 
ב7:00 -דיון עם נציג לכל סיעה, כולל נאומים של ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה. 
ב-8:00 יתחילו ההצבעות בקריאה שניה ושלישית שבהסכמה.

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר בתגובה: "דרשנו מלכתחילה שחוק המטרו יהיה חלק מההסכמות במסגרת פיזור הכנסת. הסכמנו לפשרות מרחיקות לכת למען העברת חוק. לצערנו שאר המפלגות לא היו מוכנות להתפשר על כלום גם במחיר ויתור על חוק המטרו. מפלגת ישראל ביתנו לא תסיר את ההסתייגויות שהגישה תוך ציפייה מיתר חברי הקואליציה לשים את השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול אך ורק לטובת האינטרס הלאומי". 

מוקדם יותר היום, עבר חוק פיזור הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 74 תומכים מול 5 מתנגדים. על פי התכנון, הכנסת הייתה אמורה להתפזר באופן סופי עד הלילה בחצות, ובכך למעשה יאיר לפיד יכנס לתפקיד ראש הממשלה, על פי הסכם הרוטציה בין השניים.

במטרה להגיע להסכמות בחוק המטרו, חברי סיעות ישראל ביתנו והעבודה הגישו אלפי הסתייגויות על החוק לפיזור הכנסת, אך חבר הכנסת ניר אורבך, יו"ר ועדת הכנסת, החליט להפעיל נגדם סעיף מיוחד (סעיף 98) שמקצר את הדיון משמעותית. בישראל ביתנו זעמו על ההחלטה של אורבך ומרגישים שחברי הקואליציה ובראשם יאיר לפיד ונפתלי בנט לא מסייעים להם למצוא פתרון למשבר חוק המטרו.