הרב עמיחי אליהו נגד "עדויות מהאולפנות": מזיק למאבק בפוגעים מינית

יו"ר איגוד רבני הקהילות מתייחס לסדרת הכתבות על פגיעות מיניות וטוען כי היא בעייתית ולא עוזרת ומבהיר כי באולפנות פועלים לתקן את המצב: "בשנים האחרונות פעלו להרחיק ממערכת החינוך - מנהלים, מחנכים ומחנכות שפגעו בתלמידים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/22 08:15 כט בסיון התשפב

הרב עמיחי אליהו נגד "עדויות מהאולפנות": מזיק למאבק בפוגעים מינית
הרב עמיחי אליהו, צילום: מדף הפייסבוק של עמיחי אליהו

בימים האחרונים משודרת בכאן 11 סדרת כתבות תיעודיות המביאות את סיפורן של שלוש בנות אולפנה הטוענות כי הותקפו מינית בידי רבנים במוסד החינוכי שלמדו בו. אמש (ב') נחשפה באומץ צפנת לבנון וגוללה את סיפורה בפנים גלויות. מיד אחרי שידור הכתבה, שיתף הרב עמיחי אליהו את דעתו על ה"עדויות מהאולפנות".

"ב"ה קיים רצון לנקות ולטהר את המחנה", פתח הרב אליהו, "ראוי שידע כל מי שפוגע במינית באדם אחר שהחברה לא סולחת ולא עוברת על זה לסדר היום. בשנים האחרונות פעלו גורמים שונים להרחיק ממערכת החינוך ובכלל - מנהלים, מחנכים ומחנכות שפגעו בתלמידים. ואף להעמידם לדין במידה והיה ניתן לעשות זאת".

הרב אליהו התייחס לעדויות על פגיעות שמפורסמות ברשתות החברתיות וטען כי לא תמיד הן נכונות: "לא כל פוסט בפייסבוק מוכיח שאכן קיימת אשמה במי שעומדת מולו הטענה. לא פעם מי שנפגע מינית בצורה קשה מביא איתו בעקבות הפגיעה גם מורכבות נפשית שיכולה לגרום לו במקרים מסויימים לקוֹנְפַבּוּלַצְיָָה. קרי: עיוות זיכרון. שמשמעותו לפעמים שאדם דומה או אדם שמזכיר את האנס יואשם באונס שהוא לא עשה".

"לא מתקנים עוולה בעוולה"

"תלונות דמה - שאינן מבוררות היטב, תלונות שווא, ותחקירים לא מדוייקים פוגעים ביכולת להגיע לחקר האמת. לא פעם הם מסיגים לאחור את אמון הציבור בתלונות אמת", הוסיף יושב ראש ארגון רבני קהילות והדגיש כי, "לא פעם אני שומע את הטענה שמבקשת לאפשר דיבור חופשי על הנושא הזה על מנת למנוע טיוח והשתקה. אני חושב שאכן צריך למצוא דרך לאפשר לנפגעי תקיפה מינית לדבר ולשתף כמה שיותר. להוריד חסמים נפשים, בירוקרטיים ובוודאי מחירים כל שהם. לא על חשבון חפים מפשע. לא מתקנים עוולה בעוולה".

בהערתו האחרונה תקף הרב אליהו את התחקיר וסדרת הכתבות עצמה: "תחקיר עיתונאי שמחבר ביחד: פגיעות שטופלו, תלונות לא מבוררות כל צורכן, מקרים גבוליים משולבים בסיפורי אונס. ואת כל זה התחקיר אוסף מציר זמן של שלושה עשורים, תחת כותרת של בעיה באולפנות. בעיני לא מסייע במאבק נגד פוגעים אלא פוגע בו. יותר זילות והשוואה בין בעיות מוסריות, פגיעה מינית, לאונס - ופוגע שלא בצדק במוסדות המפוארים הללו".

"שנזכה לטהר את הטהור ולהקיא את הטמא, שלא נאמר על טמא טהור ולא על טהור טמא. לא על מותר אסור ולא על אסור מותר. לב שומע- כפי שביקש סבא בתפילה שהוא כתב לעצמו", סיכם הרב אליהו.