רצף הפסדים לקואליציה: אלו החוקים שעברו למרות התנגדות הממשלה

במליאת הכנסת האופוזיציה חגגה לאחר שהצליחה להעביר מספר חוקים למרות התנגדות הממשלה | מבוכה בסיעת מרצ, שחבריה תמכו בטעות בהצעה הנגדית לרפורמת הטלפונים הכשרים של שר התקשורת הנדל

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 15/06/22 16:31 טז בסיון התשפב

רצף הפסדים לקואליציה: אלו החוקים שעברו למרות התנגדות הממשלה
הקואליציה מפסידה, צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

ימים לא קלים עוברים על ממשלת ישראל ה-36 בראשות נפתלי בנט, זאת לאחר שחבר הכנסת ניר אורבך הודיע לפני יומיים כי הוא מפסיק להצביע עם הקואליציה עד שתקנות יהודה ושומרון יעברו. במהלך השבועות האחרונים הציב אורבך מספר תנאים ואף בחן את האפשרות לתמוך בחוק פיזור הכנסת בקריאה טרומית. במליאת הכנסת היום (ד') אושרו מספר חוקים שהיוו ניצחון לאופוזיציה, שנהנית מרוב בהיעדר חברי קואליציה. 

הצעת חוק להפחתת שיעור מס החברות אושרה בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה, שינוי מדרגות המס, התשפ"ב-2022 של חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן וקבוצת חברי הכנסת. למרות התנגדות הממשלה, ההצעה זכתה לתמיכת 51 חברי כנסת מול 50 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת הכנסת.

מוצע להפחית את שיעורי המס על הכנסתו החייבת של יחיד, וכן את שיעור הזיכוי ממס בעד תרומה למוסד ציבורי ואת שיעור הניכוי של סכומים ששולמו בעד שמירת זכות הפנסיה של יחיד או בן זוג או בעד ביטוח קצבת שאירים. כמו כן, מוצע להפחית את שיעור מס החברות מ-23% ל-15%.

צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת החוק היא עידוד יצירת מקומות עבודה בשכר גבוה שצפויים להוביל לפתיחת מקומות עבודה רבים נוספים, העלאת רמת החיים של הציבור ואף עידוד עלייה לישראל. הפחתת המסים תוביל למצב שבו מי שעובד קשה יותר, ירוויח יותר.

לפיכך, מוצע להפחית את שיעור מס החברות מ-23% ל-15%. הפחתה זו צפויה לעודד הקמת רבבות עסקים חדשים והגדלת עסקים קיימים. הצפי הוא שבמקום שכספי רווחיו של עסק ישולמו לקופת המדינה, הם יושקעו בגיוס עובדים נוספים. בנוסף, ההפחתה האמורה תסייע במיגור ההון השחור, וזאת משום שתחת משטר מס נמוך ישתלם להיות אזרח שומר חוק". 

אושרה בטרומית הצעה נגדית לרפורמת הטלפונים הכשרים, המאפשרת למנוי לבקש חסימה והגבלת תכנים

מבוכה נוספת נרשמה לחברי הקואליציה, כאשר בסיעת מרצ התבלבלו והצביעו בטעות בעד ההצעה הנגדית לרפורמת הטלפונים הכשרים של התקשורת. בכך למעשה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק התקשורת, בזק ושידורים, תיקון - הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת, התשפ"ב-2022 של חבר הכנסת משה ארבל וקבוצת חברי הכנסת. למרות התנגדות הממשלה, ההצעה זכתה לרוב של 57 תומכים מול 43 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכנסת.

מוצע לאפשר למנוי לבקש מבעל רישיון למתן שירותי תקשורת להגביל או לחסום את גישתו של המנוי לשירותי תקשורת או לציוד תקשורת כמפורט בסעיף המוצע, וזאת לרבות הגבלה שקבע צד שלישי שהמנוי ציין בבקשתו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לדאבוננו, אנו חוזים בניסיונות מצד בעלי גופים שונים לכפות את תפיסת עולמם האישית בכל הקשור להיקף אמצעי ההגבלה שקבוצות שונות בחברה הישראלית מעוניינות ליטול על עצמן, ולשבש את המנגנונים השומרים על איכותם של אמצעים אלו. ניסיונות אלה משמעותם היא הכתבת האיזון שבעל השררה בוחר בו תוך ביטול רצונו החופשי של הפרט והטלת ספק ביכולתו לבחור את הטוב לעצמו.

הצעת חוק זו באה להגן על הפרט מפני המדינה בבואה לעצב את אזרחיה על פי תבנית אחידה ללא רגישות לשונות הקיימת בחברה הישראלית בכל הקשור לערכי משפחה, לייעודו של אדם בעולם, למידת ההקפדה על ערכים מסוימים ולהיקף החרדה מפני תכנים והתנהגויות מסוימות". 
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן