לא יראה אור יום: ראש הכת הירושלמית דניאל אמבש - נמצא מת בתאו

ראש הכת הירושלמית שריצה עונש מאסר של 26 שנים נמצא מת בתאו שבכלא מעשיהו. הפרמדיקים שהגיעו לתאו ביצעו בו פעולות החייאה שכשלו, ומותו נקבע במקום

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/22 11:24 יא בסיון התשפב

לא יראה אור יום: ראש הכת הירושלמית דניאל אמבש - נמצא מת בתאו
דניאל אמבש בשנת 2013, צילום: Flash90

דניאל אמבש שעמד בראש "הכת הירושלמית" הורשע בשנת 2013 בעבירות של ניצול מיני והחזקה בתנאי עבדות של נשים וקטינים, ונידון ל-26 שנות מאסר. הבוקר (ו') הוא אותר מחוסר הכרה בתאו שבכלא מעשיהו. פרמדיקים שהגיעו לתא העניקו לו טיפול רפואי וביצעו בו פעולות החייאה אולם לא נותר להם לקבוע את מותו.

בשבוע הבא אמור היה להתקיים דיון בוועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט. אמבש ביקש באופן מפתיע שחרור מוקדם מהכלא. אמבש שצפוי היה להשתחרר בשנת 2037 לקה באירוע רפואי במהלך חג שבועות ואושפז באסף הרופא. בעקבות מצבו הרפואי, טען ראש הכת שמצבו לא מאפשר את המשך החזקתו.

הכת הירושלמית

הכת הירושלמית הייתה כת פוליגמית, בראשה עמדו אמבש ובת זוגו אילנה לוגסי, שפעלה כ-15 שנים עד שפורקה על ידי משטרת ישראל, ביולי 2011. הכת כללה את המנהיג, אמבש, דורית בירן שהייתה אשתו הראשונה, ושש נשים נוספות שנישאו לו. לנשות ראש הכת היו 17 ילדים, שחלקם אינם ילדיו של אמבש וחלקם בגירים.

בכת הונהגו עונשים קיצוניים. אמבש ונשותיו החשיבו עצמם כתלמידי הרב ישראל דב אודסר. הם האמינו שכדי להגיע אל זיכוך הנפש יש להתוודות על מחשבות מופקרות ולקבל עונש הולם בגינן. 

אמבש נדון כאמור ל-26 שנות מאסר. שלוש מהנשים כולל בירן הועמדו לדין בגין מעשי סדום בקטינים, וישבו במעצר במשך שנה אחת בלבד. ההליכים נגדן נסגרו בעסקת טיעון בה הורשעו בהדחת עדים וכן שיבוש הליכי משפט.