פגישה היסטורית: דני דיין נפגש עם האפיפיור בוותיקן

ראש מועצת יש"ע לשעבר ויו"ר יד ושם נפגש עם האפיפיור פרנצ'יסקוס במתחם הוותיקן, השניים דנו בשיתופי פעולה בתחומי הנצחת השואה. דיין העניק לאפיפיור העתק של עיטור ארון קודש מבית כנסת ברומניה

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/06/22 15:36 י בסיון התשפב

פגישה היסטורית: דני דיין נפגש עם האפיפיור בוותיקן
דני דיין נפגש עם האפיפיור , צילום: Vatican Media

יו"ר יד ושם, דני דיין, נפגש היום (ה') עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן. בפגישה דנו השניים בחשיבות חקר השואה והנצחתה גם עבור העולם הנוצרי. פגישה אישית מעין זו, בין יו"ר יד ושם לאפיפיור בוותיקן נערכה היום לראשונה, כששלושת האפיפיורים האחרונים ביקרו ביד ושם בירושלים וביקורם העיד גם על הקשר בין הכנסייה הקתולית לעם היהודי.

קיום הפגישה האישית עם האפיפיור פרנציסקוס שביקר ביד ושם ב-2014, נועדה ליצירת שיתופי פעולה בין הכנסיה ליד ושם בתחומי הנצחת השואה, חינוך, תיעוד, מאבק באנטישמיות ובגזענות ועוד. בפגישה נכח גם שגריר ישראל לוותיקן, רפי שוץ. בתום הפגישה, לבקשת נשיא המדינה יצחק הרצוג, הזמין דיין את האפיפיור לביקור בישראל, כאורחו של הנשיא. הפגישה הייתה מעניינת במיוחד, שכן גם דני דיין וגם האפיפיור הם ילידי בואנוס איירס בארגנטינה. 

דני דיין נפגש עם האפיפיור

דני דיין נפגש עם האפיפיור צילום: Vatican Media

דיין העניק לאפיפיור העתק של עיטור ארון קודש מבית כנסת ברומניה

על מהלך הפגישה אמר דיין, "האפיפיור הביע התרגשות רבה כשדיבר על השואה ואמר שפתיחת הארכיונים של הוותיקן מהווה עשיית צדק ושהכנסייה אינה חוששת מההיסטוריה. הוא ציין כי כמו בכל קבוצה היו בכנסייה מי שנהגו נכון ומי שלא. זאת הייתה אמירה חשובה מפי האפיפיור". 

עוד הציע דיין לאפיפיור, שידוע בהתנגדותו לכל צורה של אנטישמיות וגזענות, שיתוף פעולה בין יד ושם לכנסיה במאבק מתמשך בשנאה ודעות קדומות ברחבי העולם, כשיד ושם יציע ממגוון חומריו ויכולותיו בנושא השואה לטובת פעילות זו.

במהלך הפגישה העניק דיין לאפיפיור העתק של עיטור ארון קודש מבית כנסת בצ'רנוביץ, רומניה, מאוסף החפצים של יד ושם. העיטור, שנוצר בראשית המאה ה-20 מתאר בדרך סמלית את מתן התורה במעמד הר סיני ומציג כיתוב של עשרת הדיברות. על העיטור מופיעה חתימתו של האמן I.Eisikowicz.

הלוח נכלל בין חפצים שונים ותשמישי קדושה מבתי כנסת נטושים שהצטברו בתום המלחמה במחסני הקהילה היהודית בעיר צ'רנוביץ (היום אוקראינה). חלק מהפריטים הובאו לעיר בידי היהודים המגורשים כאשר שבו משטחי טרנסניסטריה. הלוח נמסר למשמרת ביד ושם בשנות ה-90 ומוצג בבית הכנסת ביד ושם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן