מתן כהנא נגד הרב הראשי שסגר את בית הספר לשחיטה

סגן השר לשירותי דת מגיב להחלטתו של הרב יצחק יוסף לסגור את בית הספר לשיחה שהוקם ביוזמת הרבנות: "הרבנות שוב לא מיישמת תהליכי ייעול שהיא עצמה יזמה" בנוסף הוא אומר: "מה שכשר לכל היהודים הדתיים וחרדים בעולם, כשר גם עבור אזרחי ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/06/22 17:12 ג בסיון התשפב

מתן כהנא נגד הרב הראשי שסגר את בית הספר לשחיטה
מתן כהנא, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

סגן השר לשירותי דת, חבר הכנסת מתן כהנא, מגיב היום (ה') להחלטתו של הרב הראשי יצחק יוסף לסגור את בית הספר לשחיטה שהוקם ביוזמת הרבנות ובאישורו. ברשומה שהעלה בחשבון הפייסבוק שלו הסביר כי ההחלטה להקים בית ספר לשחיטה נועדה להגדיל את מספר השוחטים המצומצמת בישראל, על מנת להגדיל את היצע השוחטים המאושרים על ידי הרבנות ובכך להגביר את התחרות שתביא להורדת מחירים.

המחזור הראשון של בית הספר לשחיטה נפתח באישור הרב הראשי. כהנא כתב: "מסיבות שאינן ברורות הוחלט לסגור אותו, מה שיותיר את שוק השוחטים קטן ויקר. בעקבות כך הודיע סגן השר כי הוא לוקח את המושכות לידיים ובוחן פתרון חלופי - אישור לייבוא בשר מכשרויות מחו"ל".

במציאות הנוכחית, על מנת לייבא בשר כשר, על היבואנים עצמם לשכור שוחטים שנבחנו ואושרו על ידי הרבנות הראשית לישראל. על היבואנים מושתת הוצאה כלכלית גדולה, אשר צריכים לשלם שכר גבוה המגיע עד ל-$30,000 לאיש צוות בכיר. הוצאות אלה מושתות על הצרכן הישראלי. "עיני חס ושלום לא צרה בעוסקים במלאכה החשובה", כתב כהנא. "אם היה מדובר בשוק חופשי בו כל מי שמעוניין לעבוד בתחום יכול ללמוד את העבודה, להבחן ברבנות ולהתחיל לעבוד, לא הייתי אומר כלום. קשה מאוד, להיכנס לאותה 'גילדת שוחטים' ולעבוד בתחום". כהנא הדגיש כי עד היום קיימת שתיקה בנושא כי "מספר השוחטים מצומצם מאוד ואף יבואן לא יסתכן במריבה עם אלו שפרנסתו תלויה בהם".

"לא נותרה לי ברירה אלא להיכנס לעניין|

עוד חשף סגן השר כי בעבר הרבנות הראשית באישורו של הרב הראשי יצחק יוסף, החליטה לפעול בנושא והקימה בית ספר לשחיטה על מנת להגדיל את מספר השוחטים וכך תיווצר תחרות שתוזיל עלויות. "לצערי לפני כחודש הודיע הרב הראשי כי הוא מסיר את תמיכתו מבית הספר לשחיטה של הרבנות ובפועל הביא לסגירתו", כתב, ואף הצהיר כי הוא תמהה מה הביא את הרב הראשי לשנות את דעתו בצורה חדה כל כך.

"מהרגע שהרבנות, בדיוק כמו בעבר בעניין הכשרות הכללית, החליטה שלא להוציא לפועל תוכניות שיפור והתייעלות של עצמה", ציין סגן השר תוך אזכור להצעת שיפור מערך הכשרות שהרבנות עצמה הוציאה ב-2018 אך לא עשתה בפועל דבר. בעקבות כך הכריז סגן השר כהנא כי "לא נותרה לי ברירה אלא להיכנס לעניין ולנסות למצוא דרכים אחרות לתקן את המעוות".

צעדים להמשך

בעקבות המהלך החליט כהנא לאמץ את היוזמה שתאפשר לייבא לישראל בשר בכשרות של רבנים מחוץ לארץ, בדומה למה שכבר נקבע על יתר מוצרי המזון בתכנית הכשרות שאושרה לפני כחצי שנה. "בחוץ לארץ יש גופי כשרות שנותנים כשרות לבשר. את הבשר בכשרויות האלה אוכלים יהודים שומרי תורה ומצוות, כולל אדמו"רים של קהילות מאוד חרדיות וראשי ישיבות מפוארות. אין סיבה להניח שהכשרות שטובה להם לא מספיק טובה עבורנו", הסביר סגן השר, לגבי החשש לירידה באיכות הכשרות.

כהנא הנחה את הגורמים המקצועיים לבחון את האפשרות להרחבת אישור יבוא בשר כשר לארץ גם לגופי כשרות נוספים. כהנא סיכם : "כסגן השר לשירותי הדת חובתי היא לוודא שכל מה שמקבל חותמת כשרות יהיה אכן כשר ושזה יהיה במחיר הכי זול שאפשר לצרכן הישראלי. אם הרבנות (שוב) עוצרת יוזמות של עצמה, לצערי נאלץ לתקן את זה בדרכים אחרות. נמשיך לפעול לשיפור רמת הכשרות ולהוזלת מחירים".