נחשף: זה המספר המפתיע של הנשים שמשרתות במילואים

בדיון בכנסת הוצגו נתונים המתייחסים למשרתי המילואים בישראל: נשים מהוות כ-17% מכלל משרתי המילואים ו-11% מכלל המשרתים הם מתנדבים. המשרתים הפעילים - אחוז מכלל המדינה | לנתונים המלאים

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 30/05/22 16:34 כט באייר התשפב

נחשף: זה המספר המפתיע של הנשים שמשרתות במילואים
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שבוע וחצי אחרי יום ההוקרה למשרתי המילואים שחל בל"ג בעומר, ועדת המשנה למשאב האנושי בצה"ל קיימה היום (ב') דיון בנושא אתגרי צה"ל והמענה לחיזוק מעמד אנשי מערך המילואים, אותו ניהל משה טור פז, קצין במילואים בעצמו.

לפני הנתונים שנחשפו בוועדה, ישנם 490 אלף משרתי מילואים, המהווים 5% מכלל אזרחי המדינה, ו-17% מהאוכלוסייה בגילי השירות. 120 אלף מהם מוגדרים משרתי מילואים פעילים, המהווים 4% מהאוכלוסייה בגילי השירות ואחוז אחד בודד מכלל אזרחי המדינה. 11% ממערך המילואים הם אנשים אשר ממשיכים לבצע את המילואים בהתנדבות, לאחר שכבר עברו את גיל הפטור ממילואים.

כמה נשים משרתות במילואים?

על העלייה באחוזי הנשים המשרתות במילואים אמר תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם בצה"ל כי, "מגמת העלייה שאנחנו רואים בשירות נשים במילואים היא נגזרת של המערך הסדיר שבו אנחנו רואים עלייה בשירות הנשים במקצועות הליבה של צה״ל".

כיום נשים מהוות 17% ממערך המילואים, ומספרם עומד על כ-83 אלף, לעומת 13% בשנת 2010. על פי תחזיות צה"ל, אחוז הנשים במערך המילואים צפוי להמשיך לגדול, היות שהיום נשים מהוות 18% מכלל המערך הלוחם הסדיר בצה"ל.

כמה אנשים מתייצבים למילואים?

מנתונים שנציגי צה"ל הציגו בוועדה עולה כי אחוזי ההתייצבות של חיילי המילואים לתעסוקה מבצעית הוא גבוה ועונה על הצרכים המבצעיים, אך כיום לאימונים יש רק 70% התייצבות. הסיבה שהוצגה היא תוצאה של מודל אימונים דיפרנציאלי חדש משנת 2021, אשר קיצר את משך ימי המילואים בכל קריאה אך העלה את מספר הקריאות בשנה, ועל פי הטענות, המשרתים טרם הספיקו להתרגל אליו.

לאחרונה נעשות פעולות בצבא למיצוי יכולות אנשי מערך המילואים, כאשר אחת מהם היא הקמה של מנגנון להשמה במילואים בהתאם למקצוע האזרחי, דרך קבלת מידע ממוסדות אקדמיים ומשרדי ממשלה אודות המשרתים. כך, למשל, שובצו מאות מהנדסים בפיקוד העורף, שצה"ל לא ידע על היותם מהנדסים, כיון שלא הוכשרו לכך במסגרת הצבא. במסגרת הפרויקט יתחיל להיות מיושם רעיון שעלה מקרב אנשי מילואים – הקמת "לוח דרושים" בו יחידות יפרסמו אילו בעלי תפקידים דרושים להן, ואנשי מילואים במקצוע זה יוכלו לבקש להשתבץ אליהן.

"אין סיבה להבדיל בין מג"ד ומ"פ לוחם ללא לוחם במילואים"

אופיר כהן, יו"ר העמותה למען משרתי המילואים הגיב לדברים: "מברך על ההטבות שהתקבלו לאחרונה בממשלה, אבל אין סיבה להבדיל בין מג"ד ומ"פ לוחם ללא לוחם במילואים – כולם עובדים מאוד קשה מאחורי הקלעים להביא את האנשים, וייתכן שאלה ביחידות הלא לוחמות אף עובדים קשה יותר, כי מראש יש פחות מוטיבציה בקרב אנשי המילואים. עובדתית, המ"פים והמג"דים שעשו הכי הרבה מילואים בשנים האחרונות הם משרתי פיקוד העורף".

בתום הדיון סיכם חבר הכנסת טור פז: "הוועדה מברכת על החלטתה הממשלה האחרונה בדבר הטבות למערך המילואים, ותמשיך לבחון דרכים נוספות לתת מענה לצרכים ופערים של אנשי המערך, כחלק מבחינת כלל נושא העומס על יחידות ומשרתי המילואים". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן