הנשיא הרצוג במרכז הרב בביקורת על החרמת בנט: "לא שאלו את משחררי ירושלים מה עמדתם הפוליטית"

בימים האחרונים התחוללה סערה סביב אי הזמנתו של ראש הממשלה לאירוע המרכזי שמתקיים כל שנה בישיבת מרכז הרב בירושלים. הנשיא הגיע לאירוע והתייחס לחרם: "אסור לנו להחרים גם את מי שחושב אחרת מאיתנו. מכאן צריכות לצאת מחלוקות לשם שמיים"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 29/05/22 22:15 כח באייר התשפב

הנשיא הרצוג במרכז הרב בביקורת על החרמת בנט: "לא שאלו את משחררי ירושלים מה עמדתם הפוליטית"
הרצוג במרכז הרב, צילום: דוברות ישיבת מרכז הרב

במהלך השבועות האחרונים, עלתה התפילה בישיבה המרכזית לכותרות בעקבות אי הזמנתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, כשעל פי הדיווחים, הנימוק העיקרי לכך הוא הכעס על צעדי הממשלה והחבירה לרע"מ. הערב (א') הגיע נשיא המדינה יצחק הרצוג לישיבה המרכזית.

"עלינו, לכבד את סמלי מדינת ישראל הריבונית והעצמאית"

הרצוג פתח ודיבר על אירועי הריקוד דגלים "החיבור שלנו לירושלים נצחי ובלתי ניתן להפרדה. ירושלים היא אחת, יחידה, ומאוחדת. וכל כולה ישראלית. כאן, בישיבה שספגה מתקפת דמים, אני מוסיף ואומר: טרור ואיומים לא הכניעו ולא יכניעו אותנו. הריבונות הישראלית בירושלים השלמה – צודקת, מוסרית ושורשית".

הרצוג המשיך ורמז על החרמת בנט מהאירוע: ״אני שמח מאד שגם במובן הזה מציון יוצאת תורה, וסמוך ובטוח שמבית 'מרכז הרב' ימשיכו להישמע באופן רציף ותקיף קולות הציונות הדתית, קולות האחדות והממלכתיות, וכן, גם קולות המחלוקת לשם שמים. עלינו לזכור – אף אחד לא שאל את משחררי ירושלים ומאחדיה באותם רגעים מלאי הוד, של גבורה וקידוש השם, בשעה שהקריבו נפשם וגופם למען היום הגדול ההוא – לפני 55 שנה, מהי עמדתם הפוליטית, האם הם חובשי כיפה או לא, ואיזו כיפה בדיוק".

הפרסומים כי בישיבה המרכזית סירבו להזמין את ראש הממשלה נפתלי בנט לתפילה, יצרו סערה גדולה בציבור הדתי והכללי כאחד ואף הביא לפרסום מכתב רבנים ואנשי ציבור נגד אי ההזמנה. בשיחה עם חדשות כיפה, מספר ראש מדרשות לינדנבאום, הרב אוהד טהרלב מדוע חתם על הקריאה.

"כאב לי הלב כי היה בזה משהו לא ממלכתי"

"כאב לי הלב שהם לא הזמינו את ראש הממשלה", פותח הרב טהרלב, "תמיד האירוע של יום ירושלים ב'מרכז הרב' נתפס אצלי כאירוע ממלכתי. היה משהו מאוד יפה שראש הממשלה והנשיא באים למקום התורה הכי חשוב בירושלים. ככה אני ראיתי את זה, אפילו שדרכי היא לא של "מרכז הרב", ושנים הגעתי לשם למרות שאני לא מזדהה איתם. כאב לי הלב כי היה בזה משהו לא ממלכתי. לדעתי הם עשו טעות". 

על הדברים אמרה אמש חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית כי ""מרכז הרב זה מקום פרטי והם רשאים ויכולים לעשות מה שהם רואים לנכון. אני בוודאי אגיע. זה מוסד חשוב ואני מברכת אותם בכל צעד ושעל שלהם".