הפצתם שמות נפגעים בלי אישור? בקרוב יוכלו לתבוע אתכם

אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק שמאפשרת לתבוע מפיצי הודעות עם פרטים מזהים של נפגע ששמו טרם הותר לפרסום עד 10,000 שקלים. בהמשך החקיקה יובהר מי אחראי על פרסום ההודעות הרשמיות לאחר האירוע

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/05/22 15:55 כג באייר התשפב

הפצתם שמות נפגעים בלי אישור? בקרוב יוכלו לתבוע אתכם
זירת הפיגוע באלעד, צילום: Yossi Aloni/Flash90

גל הפיגועים האחרון העלה לדיון את סוגיית הפצת ההודעות ושמות הנפגעים, עוד קודם ההודעה הרשמית למשפחות, כעת ועדת הבריאות מבקשת לעשות סדר, כשאישרה היום (ג') לקריאה ראשונה הצעת חוק עליה חתומים מספר חברי כנסת לאיסור הפצת שמות נפגעים.

עיקרו של החוק הוא להשית פיצוי כספי על מפיצי מידע, בין אמיתי ובין כוזב, שכולל פרטים מזהים של נפגעים או הרוגים בטרם ניתנה הודעה רשמית למשפחות הנפגעים על ידי גורם מוסמך. גובה הפיצוי יעמוד על עד 10,000 שקלים וזה יוכלו לתבוע בני המשפחה ששמם הופץ.

ככל שזה הותר לפרסום על ידי גורם רשמי אז זה מותר לפרסום. בדיון עלה חוסר בהירות בחלוקת הסמכות להוצאת הודעה לתקשורת על פרסום שמות נפגעים במקומות שאינן תחת צה"ל או בתי החולים. בדיון נקבע כי זה יוברר לקראת קריאה שניה ושלישית.

יו"ר הוועדה חברת הכנסת עידית סילמן אמרה: "לצערנו הרב, הצעת החוק משמעותית במיוחד בימים אלו, על רקע הפיגועים הקשים שאירעו בתקופה האחרונה. כולנו מאוחדים בצורך ובחובה שלנו כמחוקקים למנוע עוגמת נפש ופגיעה קשה במשפחות השכולות אשר מקבלות או נחשפות למידע אודות מצב יקיריהם בצורה לא רגישה, לא מסודרת ולא רשמית – הצעת החוק עתידה לצמצם מצבים אלו".