בישראל דורשים נורמליזציה: ארה"ב מתווכת בחשאי בין ישראל לסעודיה

עוד הסכם על הפרק? לפי ארבעה מקורות אמריקנים שמעורים בנושא, ממשל ביידן מתווך בחשאי בין ישראל, סעודיה ומצרים בניסיון להשיג הסדרה שתשלים את העברת האיים טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות סעודית | מהלך מקביל יקדם נורמליזציה כלפי ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/05/22 08:27 כג באייר התשפב

בישראל דורשים נורמליזציה: ארה"ב מתווכת בחשאי בין ישראל לסעודיה
סעודיה. נורמליזציה?, צילום: shutterstock

נורמליזציה עם סעודיה? העיתונאי ברק רביד מדווח כי ממשל ביידן מתווך בחשאי בין ישראל, סעודיה ומצרים בניסיון להשיג הסדרה שתשלים את העברת האיים טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות סעודית. במקביל יחל מהלך נפרד של צעדי נורמליזציה סעודיים כלפי ישראל.

הדרישה של סעודיה

האיים טיראן וסנפיר נמצאים בים האדום והם בעצם המעבר מאפריקה ומצרים לנמל אילת. באפריל 2016 נחתם הסכם בין מצרים לסעודיה שהסדיר את להעברת האיים לריבונות סעודית, מהלך שנעשה בידיעת ישראל אך לא הוסדר ביטחונית מעולם.

הבית הלבן החל בהסדרת הנושא והאמין כי יש בו פוטנציאל לחימום היחסים, ועל פי הדיווחים הסעודים הסכימו לשמור את האיים מפורזים מכוחות צבא ולהתחייב לחופש שיט מלא לכל הספינות, אבל דרשו לסיים את נוכחות כוח המשקיפים הבינלאומי באיים.

התשובה של ישראל

בישראל הסכימו לשקול את הפסקת הנוכחות של המשקיפים באיים אבל דרשו הסדר חלופי שיבטיח שסידורי הביטחון נותרים חזקים באותה מידה או אפילו משתפרים, ובאותה נשימה דרשו מסעודיה מהלכי נורמליזציה כלפיה. בין המהלכים: אישור סעודי לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי שלה עבור טיסות למזרח הרחוק, דבר שיקצר דרמטית את זמן הטיסה.

נזכיר כי בתחילת החודש דווח כי מיליוני דולרים של הממשלה בסעודיה יושקעו בחברות הייטק ישראליות, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל". זו ההשקעה הסעודית הפומבית הראשונה אי-פעם בישראל, והכסף יושקע באמצעות קרן השקעות ששייכת לאיש העסקים ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.