צפו בתיעוד כואב הלב: גופת לווייתן נצפתה סמוך להרצליה

גופת לווייתן נצפתה כחמישה ק"מ מערבית למרינה הרצליה | ד"ר אביעד שיינין מעמותת "דלפיס": "פגר הלוויתן ראשתן שנמצא הערב מול חופי הרצליה היה במצב ריקבון מתקדם ויהיה קשה לקבוע את סיבת המוות שלו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/05/22 20:38 יח באייר התשפב

כואב הלב: גופת לווייתן נצפתה סמוך להרצליה
גופת הלוויתן, צילום: רשות הטבע והגנים

בשעות אחר הצהריים (ה') התקבל בעמותת "דלפיס", לפיו גופת לווייתן נצפתה כחמישה ק"מ מערבית למרינה הרצליה. חוקרי דלפיס זיהו כי מדובר בלווייתן ממין ראשתן. 

ד״ר אביעד שיינין מדלפיס, ראש תחום טורפי-על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, הרחיב: "לוויתן ראשתן, שנמצא בסכנת הכחדה בים התיכון, תועד בחודש האחרון בשני סקרי ים עמוק מול חופי ישראל, על גבי יאכטת המחקר של גרינפיס בשיתוף פעולה עם חוקרי תחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה. 

שיינין הוסיף כי "פגר הלוויתן ראשתן שנמצא הערב מול חופי הרצליה היה במצב ריקבון מתקדם ויהיה קשה לקבוע את סיבת המוות שלו".

ראשתן גדול-ראש או לווייתן זרע הוא הגדול שבלווייתני השיניים – אורך גופו עשוי להגיע ל-18 מטרים ואף יותר. מוחו הוא הגדול ביותר בעולם החי וראשו מהווה כשליש מאורך גופו. בנוסף, הוא בעל החיים שמפיק את הרעש החזק ביותר בטבע ובים הוא היונק המסוגל לצלול לעומקים הגדולים ביותר. צבעו של הראשתן אפור כהה וגחונו אפור בהיר.

עד שנות ה-80 של המאה ה-20 ניצוד הראשתן באופן נרחב, ומספר הפרטים ממינו ירדו בצורה דרסטית ברחבי העולם. הראשתן ניצוד גם בימים אלה, דבר המנוגד לחוק, אף שרשמית הוא מוגן ברחבי העולם. הראשתנים ניצודו בעיקר בשל החומר דמוי החֵלֶב שבראשם, אך גם בשל שומנם, ובשל ה"ענבר האפור" והריחני המצוי במעיים שלהם ושימש בעבר את תעשיית הבשמים.

צילום: רשות הטבע והגנים