חזית רבנית נוספת נגד הרב אליעזר מלמד: "לדעותיו אין מקום בהלכה"

מתקפת הרבנים החרד"לים נגד הרב מלמד מתחדשת, כשכעת על הפרק גישתו החיובית בסוגיית גיור למסורתיות. במכתב חדש טוענים 50 רבנים כי "אין על כך מחלוקת - לדעה זו אין תוקף ומשקל כלל וכלל"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 17/05/22 21:26 טז באייר התשפב

חזית רבנית נוספת נגד הרב אליעזר מלמד: "לדעותיו אין מקום בהלכה"
הרב טאו, המחאה נגד הרב מלמד מחריפה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אחרי מספר שבועות שקטים, מכתב חדש מתפרסם היום (ג') ובו מתייחסים למעלה מ-50 מרבני הציונות הדתית למאמרים שפרסם הרב אליעזר מלמד בחודשים האחרונים בהם נטען שניתן ואף צריך לגייר מתגיירים שמראש לא מקבלים על עצמם עול תורה ומצוות בשלימות, אלא רק רוצים לחיות כמו יהודים 'מסורתיים'. במכתב החדש, בו מצוטטים מקורות מהרמב"ם, מהרב קוק ומהרב סולוביצ'יק זצ"ל, שוללים הרבנים את שיטתו הרב מלמד.

 

על המכתב חתומים בין היתר: הרב אביגדור נבנצל, הרב אברהם יצחק כלאב, הרב דב ליאור, הרב דוד חי הכהן, הרב צבי טאו, הרב שלמה אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב מיכה הלוי רב העיר פתח תקוה, הרב שלמה לוי ראש הכולל בישיבת הר עציון ונשיא השיבה בקרית גת, הרב יהודה עמיחי המשמש כדיין במערך הגיור הממלכתי, הרב שמעון כהן ראש מוסדות "בית מוריה" בבאר שבע, הרב דוד דודקביץ', ראש הישיבה ביצהר, הרב צבי קוסטינר ראש ישיבת מצפה רמון ורבני העיר מעלה אדומים – הרב יהושע כ"ץ והרב מרדכי נגארי.

הרבנים פותחים את מכתבם בהסברה שקבלת מצוות היא לא רק תנאי הכרחי בגיור, אלא היא עיקר מהות הגיור: "הלכה פשוטה וברורה בישראל היא שכדי להתגייר יש צורך בקבלת עול תורה ומצוות. קבלת עול התורה והמצוות איננה רק תנאי הכרחי בגיור, אלא היא עיקר מהות הגיור".

מכתב רבנים נוסף נגד הרב מלמד

מכתב רבנים נוסף נגד הרב מלמד צילום: ללא

בהמשך מכתבם מביאים הרבנים את דברי הפוסקים שאין לגייר את מי שלא מקבל על עצמו את עול המצוות כולן ובהמשך מתייחסים לסדרת המאמרים שכתב הרב מלמד בנושא, ומצביעים על השלכותיה החמורות: "לא נצרכנו לדברים פשוטים אלו, לולא הובאה לידינו סדרת מאמרים שפורסמה לאחרונה, ובהם נטען שניתן לגייר אדם שידוע לנו שבכוונתו לחיות כיהודי המכונה 'מסורתי', ללא קבלת עול המצוות כולן".

"היות ולדברים אלו השלכות חמורות מאוד, מפני שאם דעה זו תתקבל - יכנסו גוים גמורים לעם ישראל, תוך מחשבה שכביכול הם כבר יהודים, לכן הרינו להודיע כי לדעה זו אין כלל מקום בהלכה. לפי ההלכה - קבלת מצוות מעכבת בגיור, ואין לגייר אדם שלא מקבל על עצמו את עול המצוות כולן, ולגיור שכזה אין תוקף כלל". 

הרבנים חותמים את דבריהם בהבהרה שאין כלל מחלוקת בדבר זה, ושלדעה של הרב מלמד בנושא אין כל משמעות: "יובהר, אין בעניין זה מחלוקת, והדעה שהוצגה שכביכול יש לאפשר גיור ללא קבלה מוחלטת של המצוות היא דעה שאין לה תוקף ומשקל כלל וכלל. והאמת והשלום אהבו".