בעקבות המהומות בכותל | ההסתדרות הציונית נגד מרכז ליב"ה: לא נשתף איתם פעולה

התפילה שהתקיימה בראש חודש אייר בכותל המערבי בשיתוף מרכז ליב"ה וההסתדרות הציונית העולמית, הפכה לעימותים קשים עם נשות הכותל. כעת בהסתדרות החליטו להתנער מהארגון החרד"לי: "התנהלות אלימה ופרועה"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 17/05/22 08:14 טז באייר התשפב

בעקבות המהומות בכותל | ההסתדרות הציונית נגד מרכז ליב"ה: לא נשתף איתם פעולה
הפגנה של מרכז ליב"ה, ארכיון, צילום: מרכז ליב"ה

בראש חודש אייר, יזם מרכז ליב"ה תפילה המונית של נערות בכותל המערבי, והציג זאת כתפילת הודעה לציון 125 שנים לקונגרס הציוני, אך למעשה המטרה הייתה להפריע לתפילתן של נשות הכותל. במקום התפתחו עימותים בין נשות הכותל שמגיעות להתפלל במקום מדי ראש חודש, לבין הבנות שהגיעו למקום באוטובוסים שמומנו על ידי ההסתדרות הציונית העולמית.

בעקבות העימותים פנו נשות הכותל להסתדרות הציונית ודרשו מהם להפסיק את תמיכתם בארגון החרד"לי. אחרי שיו"ר ההסתדרות בפועל, יעקב חגואל שמע את הדברים, הודיעה היום (ג') ההסתדרות הציונית כי החליטה להפסיק את תמיכתה בליב"ה.

במכתב חריף שפורסם על ידי ההסתדרות הציונית נכתב על מרכז ליב"ה: "הפרסומים לקראת האירוע ולאחריו בפלטפורמות המדיה של מרכז ליב"ה כללו אזכורים אשר יש בהם משום פגיעה בגופים המרכיבים את התנועה הציונית והמוסדות הלאומיים".

"ההתרחשות כללה התנהלות אלימה ופרועה של חלק מהמשתתפות והמשתתפים בו כלפי נשות הכותל, לרבות הפרעות במשרוקיות, יריקות ואף אלימות פיזית תוך שחלק מהמשתתפות מניפות דגלי ההסתדרות תוך ביצוע אותה פעילות", נטען במכתבה של ההסתדרות. 

המכתב נגד ארגון ליב"ה

המכתב נגד ארגון ליב"ה צילום: ללא

בהסתדרות הציונית העולמית גינו את ההתנהגות של מרכז ליב"ה בכותל והודיעו כי ישתפו פעולה עם ארגונים אשר יש בערכיהם או פעילותם היבטים הכוללים ביזוי, שיסוי, אלימות, ופגיעה בלגיטימיות של חברים וגופים בתנועה הציונית.

"מקווים שזו תהיה תחילת סופו של הארגון"

בתנועת נאמני תורה ועבודה בירכו על ההחלטה וציינו כי היא "אמורה לחזק את אופייה הממלכתי של ההסתדרות הציונית העולמית. אחד מתפקידיה העיקריים של ההסתדרות הציונית העולמית הוא חיזוק הקשר בין ישראל ויהודי התפוצות ועל כן ראוי שפעילות אשר פוגעת בחלקים גדולים בעם היהודי ומרחיקה יהודים מישראל, לא תהיה חלק מכך".

נשות הכותל בירכו על החלטת ההסתדרות הציונית שלא לשתף פעולה עם ארגונים המעודדים אלימות, בעקבות מעשי ארגון ליב"ה ומסרו כי הן "פעלו רבות אל מול יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית וכן אל מול גורמים נוספים בהסתדרות הציונית, על מנת להביא להחלטה שתקעקע את פעילות ארגון ליב״ה האלים והמסית כנגד נשות הכותל, לפחות בכל הקשור בחסות ההסתדרות הציונית העולמית לפעילותו. אנו תקווה כי זו תהיה תחילת סופו של הארגון, שכל שהוא שם לו למטרה הם הגברת הפגיעה, השיסוי, האלימות והפילוג בתוך העם היהודי".

דניאל גולדמן, מייסד המכון לחקר היהדות והציונות, הוסיף: פעם נוספת אנו עדים לגופים, ארגונים ומפלגות אשר שוכחים עובדה חשובה - הכותל המערבי שייך לכולנו. התנהלות ארגון ליב"ה מייצרת מתח והתרסה ללא סיבה ועצוב עוד יותר שהתנהלות כזו מגיעה מצד ארגון אשר אמור לייצג את שלל הזרמים בעם היהודי בכלל והציוניים בפרט.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן