קידוש השם: התלמיד המצטיין סירב להתחרות בשבת והפסיד מדליה

נטע איגר, תלמיד כיתה י"א בתיכון דתי בעמק המעיינות, התחרה עם נבחרת ישראל בכימיה בתחרות יוקרתית בחו"ל ועמד בפני הישג מרשים, אך כשהבין שהשלב המכריע ייערך בשבת - החליט לוותר: "הוא אפילו לא חשב להתחרות"

ישי אלמקייס אביחי ישראל אביחי ישראל, ישי אלמקייס, אתר כיפה 16/05/22 18:57 טו באייר התשפב

קידוש השם: התלמיד המצטיין סירב להתחרות בשבת והפסיד מדליה
נטע איגר, שני משמאל, צילום: באדיבות המשפחה

לפני שלושה ימים, הנער נטע איגר, בן 17 מטירת צבי לא ידע שאלפי אנשים יכירו את שמו רק בשל העובדה שהתחרה בתחרות כימיה באוזבקיסטן. אלמלא התחרות לא הייתה נגמרת כמתוכנן, מאוד ייתכן שאיגר היה נשאר באלמוניותו. אך לא כך היו הדברים.  

איגר, נמנה בשנים האחרונות על נבחרת ישראל בכימיה, קבוצה שנפגשת ללמידות אינטנסיביות ומדי פעם ממריאה לתחרויות בחו"ל, וכך היה הפעם. איגר ועוד חמישה מחבריו לנבחרת טסו לתחרות באסיה שנמשכת שלושה ימים ארוכים עם שני מבחנים עיוניים ומעבדה, שכל אחד מהם נמשך כחמש שעות. 

כבר מראש ידעו מארגני התחרות, נטע והוריו כי החלק האחרון, המעבדה, תיערך בשבת, ונטע לא יוכל להשתתף בה. מארגני התחרות הבהירו לאחר שהתקבלה אצלם פנייה מהמשלחת הישראלית כי עד למועד המבחן הסופי, יימצא פתרון שיאפשר לאיגר להתחרות במוצאי שבת.

במשך כל ימי התחרות חיכה נטע לתשובה ממארגני התחרות, אך כבר ביום שישי הבין שאין דחייה והמבחן ייערך רק בשבת. "עירבו אותנו ואת משרד החינוך אבל בגלל ההתראה הקצרה לא הצליחו לשנות את זה", אומר מורן איגר, אביו של נטע לחדשות כיפה ומספר כי, "נטע היה מבואס קצת, אבל החליט שלא לגשת".

אותר בכיתה ז' ונדבק ב"חיידק"

נטע, תלמיד כיתה י"א בתיכון שק"ד בשדה אליהו, אותר כבר בכיתה ז' ונכנס לנבחרת ישראל בכימיה: "מאז הוא שם ונדבק ב'חיידק'", מספר איגר האב ומדגיש כי מדובר במערכת חיצונית לבית הספר והלימודים מתקיימים בטכניון. "הוא היה נוסע לכמה ימים בכל פעם. ולפני תחרויות לומד שעות ארוכות אחרי שעות בית ספר על חשבון העיסוקים האחרים שלו".

התחרות הזאת נערכת בהשתתפות מדינות ממזרח אירופה ואסיה כמו יפן ודרום קוריאה, ארצות בהן המתחרים חזקים יותר. התחרות עצמה קטנה מבחינה כמות המשתתפים עם 100 בלבד לעומת אולימפיאדת המדעים שמתרחשת בקיץ אבל היא נחשבת ליותר "קשוחה" וברמה גבוהה יותר. למרות כל הנתונים שהיו לרעתו, נטע השיג ניקוד גבוה והיה קרוב להשגת המדליה, כך שההחלטה שלא להתחרות בשבת מפתיעה מאוד. 

"נטע אפילו לא חשב לעשות את זה", מספר מורן איגר, "היהדות היא דרך חיים והיא אמורה לנבוע ממך, וחשבנו לעצמנו מה זה ישדר אם פתאום נמצא היתר לעשות את זה בשבת אחרי שביקשנו לדחות את המעבדה? היו רגעים מורכבים, גם לנטע וגם לנו. כי לא ידענו איך הוא יגיב. לא היינו צריכים לומר הרבה כדי שהוא יבין את ההחלטה".

"זה משמעותי לכל החיים"

בתיכון של איגר לא מופתעים מהצעד שעשה. ישעי גוטליב, המורה של נטע מספר כי "זה מאוד אופייני לנטע. מצד אחד המצוינות - לעשות את הדברים ברמה הכי גבוהה שיש, ומצד שני, ברגע שזה מתנגש עם ערכים עמוקים כמו שמירה על תורה ומצוות ברור שלא הייתה לו שאלה". 

מורן, אביו של נטע מספר כי האכזבה מאי ההשתתפות בשלב האחרון בתחרות לא הייתה גדולה במיוחד בעיקר בגלל החינוך בבית: "השאלה שאצלנו שואלים היא איך תעשה טוב בעולם. אם זה זה רכישת ידע לשם הידע בלבד אז זה לא מעניין ומתישהו העניין בזה ייעלם. אבל אם מעניין אותך לדעת איך דברים עובדים ואיך עושים עם זה טוב לאנשים ולא להשאיר דברים שמעניינים בלי תשובות, אז ברור שזה משמעותי לכל החיים", אומר איגר ומציין: "תהיה הזדמנות נוספת בקיץ והוא ינסה שוב".