דו"ח המבקר כשלים משמעותיים בהתגוננות מפני חדירת מחבלים ליישובים ביהודה ושומרון

פערים משמעותיים במרכיבי הביטחון שאמורים לתת מענה לאיום החדירה: 17 יישובים שזכאים לגדר ביטחון התריעו כי אין כל גדר ביטחון ביישובם. "תמונת המצב העולה מהמענה לשאלון מעידה על פערי כשירות במרכיבי ביטחון שונים", נכתב בדו"ח

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/05/22 16:41 ט באייר התשפב

כשלים משמעותיים בהתגוננות מפני חדירת מחבלים ליישובים ביהודה ושומרון
יישוב ביו"ש, צילום: לעמ, צביקה ישראלי

הדו"ח השנתי של מבקר המדינה פורסם היום (ג') ובו עשרות פרקים בנושאים שונים שבדק המבקר. בין היתר, אחד הנושאים המרכזיים שנבחנו בדו"ח הוא המענה לאירוע פח"ע ביישובי התפר. המבקר עקב בין החודשים פברואר 2021 ועד אוגוסט 2021 בכדי לבדוק האם תוקנו הליקויים שהועלו בדו"ח משנת 2018.

פערים משמעותיים במרכיבי הביטחון שאמורים לתת מענה לאיום החדירה

נושא מרכזי בדו"ח על יישובי התפר הוא הסכנה מפני חדירת מחבלים. על פי העולה מהדו"ח נמצאו פערים משמעותיים במרכיבי הביטחון שאמורים לתת מענה לאיום החדירה. דוגמא אחת מבין אלו היא ש-17 יישובים שזכאים לגדר ביטחון התריעו כי אין כל גדר ביטחון ביישובם. בנוסף, מתוך 104 יישובים שבהם יש גדר מרותכת, כ-40% מהרבש"צים הגדירו את הגדר כלא כשירה או בכשירות נמוכה.

היישוב תקוע

היישוב תקוע. חדירת מחבל רק בשבוע האחרון צילום: פלאש 90

עוד עולה מהדו"ח כי למעט השיפור הניכר במשל"ט של מחוז ש"י, והעברת חקירת אירועי ירי של שוטרי מג"ב ביו"ש מידי משטרת מחוז שי לידי מצ"ח, לא בוצעו התיקונים הנדרשים לליקויים שהוזכרו. במקביל, אזהרות חמורות של מבקר המדינה בפערי תקשורת בין הרבש"צים לצה"ל ביישובי העימות.

"תמונת המצב העולה מהמענה לשאלון מעידה על פערי כשירות במרכיבי ביטחון שונים ובהם גדר ביטחון, דרך ביטחון, תאורת ביטחון וביתן שומר", נכתב בדו"ח. כזכור, רק בתחילת השבוע חוסל מחבל בפתח בית ביישוב תקוע.