דו"ח חדש ומטריד: ב-2022 התרחשו 100 תקריות אנטישמיות יותר מבשנה שעברה

יום השואה תשפ"ב מצייר תמונת מצב עגומה באשר לאנטישמיות ברחבי העולם. רחלי ברץ-ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית אומרת: "לפני 80 שנה למדנו שלא צריך סיבות כדי לשנוא יהודים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/04/22 08:48 כז בניסן התשפב

דו"ח חדש ומטריד: ב-2022 התרחשו 100 תקריות אנטישמיות יותר מבשנה שעברה
האנטישמיות בשיא, צילום: שאטרסטוק

העלייה באנטישמיות ממשיכה לשבור שיאים: לקראת יום הזיכרון לשואה והגבורה מפרסמת המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית, את נתוני האנטישמיות מתחילת השנה ועד יום השואה תשפ"ב. לפי נתונים אלו, מתחילת שנת 2022 נספרו 395 אירועים אנטישמיים, כ-100 אירועים יותר מהתקופה המקבילה בשנת 2021.

בחודש ינואר נספרו 124 אירועים, לעומת 74 אירועים בשנת 2021. בפברואר נספרו 146 אירועים לעומת 98 בפברואר שלפניו, ובמרץ התרחשו 88 אירועים, לעומת 90 במרץ אשתקד. האירועים של חודש אפריל טרם סוכמו אולם ניכר כי קיימת האטה במספרם או אי השלמת נתונים. מספר האירועים באירופה ובארצות הברית היה כמעט זהה - 161 באירופה ו-164 בארצות הברית.

את השוני המהותי ניתן לראות לא רק במספר האירועים, אלא גם באופיים. מתחילת השנה ישנה עליה במספר אירועי התעמולה ושימוש בקונספירציות, כאשר דווחו 156 אירועים אלו לעומת 72 בתקופה המקבילה בשנת 2021. בניסיון להשפיע ולעצב את דעת הקהל העולמית, נראתה עלייה גם באירועים ואמירות הקשורות בדה לגיטימציה למדינת ישראל ונספרו כ-30, לעומת 9 בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו נראתה עלייה גם במספר אירועי האלימות הפיזית, כאשר מתחילת השנה נספרו 47 אירועי אלימות כנגד יהודים, לעומת 31 בתקופה המקבילה בשנת 2021. באירועי השחתה של בתי קברות וריסוס כתובות נאצה לא נראתה עליה משמעותית ומספר אירועים אלו עומד מתחילת השנה על 113.

בחודש ינואר הוציאה המחלקה את דוח האנטישמיות לשנת 2021, אשר חשף כי בכל יום מתרחשים יותר מעשרה אירועים אנטישמיים ברחבי העולם. "את העלייה באנטישמיות בתחילת השנה הנוכחית ניתן להסביר באמצעות שני אירועים משמעותיים שקרו בחודשים האחרונים, הראשון הוא הירידה בהגבלות הקורונה והחזרה לשגרה, גם לשגרת האנטישמיות", מסבירה רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית. "השני היא המלחמה באוקראינה שמהווה טריגר לעליה באנטישמיות. כמו בכל עימות בינלאומי, גם הפעם יש שמנצלים את הסיטואציה כדי להאשים את היהודים במצב, והדבר קיים בשני צידי המתרס".

יש לזכור כי נתונים אלו עדיין כפופים לשינויים ועלולים להיות גבוהים בהרבה, שכן ישנם אירועים שעדיין בחקירה, ואירועים רבים אינם מדווחים בזמן אמת או שאינם מדווחים כלל.

ברץ ריקס מסכמת: "אפשר לתת הרבה סיבות לעלייה באנטישמיות, אבל אם למדנו משהו לפני 80 שנים, זה שלא צריך סיבות כדי לשנוא בכלל וכדי לשנוא יהודים בפרט. מה שעלינו לעשות הוא להמשיך להעלות את המודעות לאנטישמיות, לחנך את הדור הצעיר להשלכותיה ולפעול יחד למיגורה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן