בנט: "העובדה הטראגית היא שמול הגרמנים נלחמנו לא כגוף אחד"

ראש הממשלה הגיע הערב לעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שם התייחס למחלוקות הפוליטיות בישראל: "כשאנו מאוחדים, אף אויב חיצוני לא יוכל לנו" | נשיא המדינה: "הטלת ספק בזכותה של ישראל להתקיים – אנטישמיות לשמה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/04/22 20:00 כו בניסן התשפב

בנט: "העובדה הטראגית היא שמול הגרמנים נלחמנו לא כגוף אחד"
ראש הממשלה הערב ביד ושם, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה לשנת תשפ"ב-2022, נפתחה הערב (ד') ביד ושם בשעה 20:00. העצרת מתקיימת במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט, נכבדים נוספים וניצולי שואה. הנושא השנתי של השנה הינו "מסילות אל האבדון – שילוחם של היהודים בתקופת השואה".

בנט נשא דברים ודיבר על זיכרון השואה, אנטישמיות ולמחלוקות הפוליטיות שהיו בימי מרד גטו ורשה ולמחלוקות הפוליטיות שלנו כאן בישראל: "מול הגרמנים נלחמנו, לא כגוף אחד, אלא שני ארגונים יהודים מתחרים, שלא שיתפו פעולה ביניהם".

"ליהודי בשואה לא הייתה שום דרך מילוט"

בפתח דבריו אמר בנט כי השואה היא אירוע חסר תקדים בהיסטוריה האנושית. "ככל שהשנים נוקפות, יש יותר שיח בעולם שמשווה אירועים קשים אחרים לשואה. אבל לא, גם המלחמות הקשות ביותר בימינו אינן השואה ולא דומות לשואה".
 
"שום אירוע בהיסטוריה, אכזרי ככל שהיה, אינו משתווה להשמדת יהודי אירופה על ידי הנאצים ועוזריהם. מעולם, בשום מקום אחר ובשום זמן אחר, לא פעל עם אחד להשמיד עם אחר, בצורה כל-כך מתוכננת, שיטתית וקרת רוח, מתוך אידיאולוגיה מוחלטת ולא מתוך תועלתנות. הנאצים הרגו את היהודים, לא כדי לתפוס את מקום עבודתם או את בתיהם - הנאצים חתרו להגיע לכל היהודים ולהשמידם עד האחרון שבהם. ליהודי בשואה לא הייתה שום דרך מילוט. לא כניעה, לא גירוש, לא המרת דת או שינוי התנהגות, כלום – כי ההשמדה נעשתה על בסיס עצם היותך יהודי, ללא שום קשר למעשיך. הגרמנים לא חסכו שום מאמץ כדי לבצע את המלאכה". 

"אין סיבה לאנטישמיות"

בנט הזכיר כי בשלהי המלחמה, העדיפו הנאצים להשקיע בהשמדת יהודים, גם כאשר זה גזל מהם אנרגיה ומשאבים ממאמצי המלחמה בה היו שקועים. "מה הביא אותם לכך? למה השואה היא הביטוי האולטימטיבי, המוחלט, לאנטישמיות בת אלפי שנים? מדוע יש אנטישמיות? איך זה שלפני מעל 3,500 שנים פרעה החליט להשמיד את כל הזכרים העברים? ו-1,000 שנים מאוחר יותר המן רצה להשמיד את כל היהודים? ולמה לפני 700 שנה אנגליה גירשה והרגה את יהודיה? ולפני 500 שנה ספרד הלכה בדרכה, ולפני 350 שנה כך בתימן? מה המניע, מה הסיבה, לכל האירועים הללו? התשובה היא שאין".

"אין סיבה לאנטישמיות", קבע ראש הממשלה. "בכל מופע שלה, האנטישמיות לובשת צורה שונה, מוצאת כביכול סיבה אחרת.  ומה הלקח? מה עלינו לעשות עם זה? התשובה שלי ברורה: הציווי הגורלי שלנו הוא לעמוד לגורלנו. לסמוך רק על עצמנו. להיות חזקים ואף פעם לא להתנצל על קיומנו או על הצלחתנו".
 
בנט אמר כי בנינו מדינה יהודית חזקה ומשגשגת בארץ ישראל וכי זה היעד שאין לנו ברירה אלא לעמוד בו: "מדינת ישראל חייבת להיות הכי חזקה. תמיד. להיות עם הצבא הכי חזק, עם חיל האוויר האיכותי ביותר, עם הלוחמים האמיצים ביותר, עם המוסד והשב"כ המתוחכמים ביותר. ומעל הכול - עם האמונה העמוקה ביותר בצדקת דרכנו".

אילוסטרציה

אנטישמיות, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

"הקיום היהודי החל לפני כמעט 4,000 שנה על אדמת ארצנו, וכל מעשה שלנו כאן במדינת ישראל, הוא מעשה של בנייה והתחזקות. כל בית שבונים, כל תינוק שנולד, כל חברה שקמה, כל צעד שאנו דורכים בנחלי ארצנו, כל שיר שנכתב, כל חסד שנעשה בין אדם לחברו, הוא לבנה בבניין המפואר הזה שנקרא מדינת ישראל. בניין מדינת ישראל, המדינה היהודית בארץ ישראל, הוא-הוא הניצחון על אלו שחתרו להשמיד אותנו. בואו כולנו נאחז בה חזק, נשמור עליה מכל משמר".

"כל קבוצה נלחמה לבדה מול הגרמנים"

נקודה אחרונה אותה הזכיר ראש הממשלה בדבריו, קשורה למחלוקות הפוליטיות הקשות להן אנו עדים בתקופה האחרונה. "מרד גטו וורשה נחשב, בצדק, לשיא של גבורה יהודית - קרב בלתי אפשרי של יהודים מעטים מול גרמנים רבים. כולנו גדלנו על מורשת זו".
 
"מה שפחות מדובר הוא העובדה הטראגית, שמול הגרמנים נלחמנו, לא כגוף אחד, אלא שני ארגונים יהודים מתחרים, שלא שיתפו פעולה ביניהם. האצ"י - ארגון צבאי יהודי, שהשתייך לזרם הרביזיוניסטי, לימין. הארגון היהודי הלוחם, אי"ל, שהשתייך לזרם הסוציאליסטי, לשמאל".

"כן, אחיי ואחיותיי, אפילו בימים האפלים ביותר בהיסטוריה היהודית, בתוך תופת ההשמדה, השמאל והימין לא השכילו לשתף פעולה. כל קבוצה נלחמה לבדה מול הגרמנים. ואני מנסה להבין איזה פער אידיאולוגי היה כל-כך חשוב עד שיוכל להפריד בין שתי קבוצות יהודים שנלחמו בקרב נואש והרואי כזה? איזו איבה פנימית הייתה יכולה להצדיק פיצול ברגע שכזה? אסור, פשוט אסור לנו, לאפשר לאותו גן מסוכן של פלגנות, לפרק את ישראל מבפנים. כשאנו מאוחדים, אף אויב חיצוני לא יוכל לנו".

"תהי נפשה של אותה תינוקת יהודיה, שנספתה עוד בטרם ניתן לה שם, יחד עם ששת מיליון אחינו ואחיותינו נרצחי השואה, צרורה בצרור החיים".

הרצוג: "עלינו להמשיך ולבנות את אומתנו כך שתתעצם ותוכל לכל אתגר"

נשיא המדינה נשא גם כן דברים בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם. "מדינת היהודים קמה כמגדלור שמבטא את ניצחון האור על האופל, ומבטיח – שלעולם לא יתחבא ילד יהודי במרתף חשוך ומבודד מפני מבקשי נפשו; לעולם לא יקרעו הורים מילדיהם וישלחו לדרכם האחרונה, רק משום היותם יהודים; ולעולם, לעולם! לא יעמדו רוצחים נתעבים, מאחורי משפחה יהודית, יירו בה וישליכו אותה לגיא צלמוות".

"התגובה היהודית להיסטוריה היא הצו: זכור! לא רק זיכרון מדעי וסטרילי. ולא רק תיעוד ארכיוני. אלא ראשית לכל, בבסיס – זיכרון קיומי ועמוק, שמעניק להיסטוריה משמעות. כזה שמשתקף בכל אורחות חיינו, מצמיח אותנו, בונה אותנו כאומה, הופך אותנו לטובים יותר, לראויים יותר".

"אין לנו תוחלת ואין לנו צידוק כעם וכמדינה אם לא נזכור לנצח את שאירע לבני עמנו, בגטאות, במרתפי הגסטפו, בבורות ההריגה, ברכבות המוות, במחנות ההשמדה, במשרפות, ובכל המקומות בהם אבד צלם אנוש, ולחמלה לא היה כל זכר. ולצד זאת עלינו להוכיח, ובראש ובראשונה לעצמנו, שלא רק ההיסטוריה מלכדת אותנו כעם, אלא גם העתיד המשותף שלנו, הוא בסיס איתן להעמקת החיבורים בינינו; לא פחות מעברנו. עלינו להמשיך ולבנות את אומתנו כך שתשגשג, תתעצם, ותוכל לכל אתגר. עלינו לפעול בצורה מלוכדת ונחושה מול הטרור והשנאה שמובילים נגדנו ארגונים ומדינות, ולבצר את עוצמתה של ישראל כקיר ברזל בהגנה מפני אויבינו".

"הטלת ספק בזכותה של ישראל להתקיים – היא לא דיפלומטיה לגיטימית, אלא אנטישמיות לשמה! שיש לעקור מהשורש. עלינו להמשיך ולהיאבק בביטוייה המכוערים של האנטישמיות ששבה ומרימה את ראשה במקומות רבים בעולם, בין היתר ברשתות החברתיות; ולהבהיר שגם היום, בחלוף שמונה עשורים מהתהום הקודרת ביותר בקורות האנושות, האנטישמיות שמאיימת על בני עמנו היא פשע נגד האנושות".

"שורדות ושורדי השואה, אומנם שורותיכם מתמעטות, אך מחויבותנו כלפיכם רק מתעצמת, וחייבת להיראות ולהישמע מקצה העולם ועד קצהו. אתם עמוד האש לפני המחנה, אתם משמשים לנו השראה ותקווה, ונוטעים בנו אמונה בצדקת הדרך, ונכונות להמשיך קדימה".