"כמה אתה לוקח על הרצאה?": הרב אברהם סתיו מסביר איך ראוי להתנהל עם רבנים וכסף

לעיתים קרובות מוזמנים רבנים לשאת הרצאות במקומות שונים, ואחת הסוגיות שעולות בזמן ההזמנה הוא התשלום. הרב אברהם סתיו עם רשימת עשה ולא תעשה | כך תעשו את זה נכון

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 24/04/22 21:52 כג בניסן התשפב

"כמה אתה לוקח על הרצאה?": הרב אברהם סתיו מסביר איך ראוי להתנהל עם רבנים וכסף
הרב אברהם סתיו, צילום: מרים צחי

על היחס לרבנים במגזר הדתי לאומי נכתב רבות, ואחת הנקודות בנושא הסבוך הזה הוא התשלום. בין אם זה יום עיון, שיחה למכינה או ישיבה, אזכרה ואירועים דומים - המון פעמים עולה השאלה כמה צריך לשלם לרב. בפוסט שפרסם בפייסבוק הרב אברהם סתיו הוא נגע בנושא והציג כמה כללים.

האופציה המועדפת

בעיניי סתיו, האופציה המועדפת היא שהמזמין יקבע סכום, ויאמר לרב שזה הסכום אותו הוא משלם. "זה חוסך לי את כאב-ראש שבהחלטה, ואת ההרהורים שמא נקבתי בסכום גבוה ומופרז או נמוך באופן מביך". הוא אומר גם כי לגיטימי גם לשאול את הרב כמה הוא דורש על הרצאה.

מה לא לעשות?

הרב סתיו לא ממליץ להתעלם מהנושא. "הכי פחות מוצלח: לא לומר מילה על העניין מתחילה ועד סוף. כאילו תשלום על הרצאה הוא בכלל לא משהו שראוי היה להעלות על הדעת. אנחנו אמנם רבנים, אבל גם לנו יש ילדה מתבגרת שמנדנדת שנחליף כבר את הרכב שנולד כמה שנים טובות לפניה".

עוד אפשרויות ביניים הם לחכות עם עניין התשלום לסוף, לאחר שהרב הסכים, דבר שלפי סתיו מותיר את הרב ללא מרחב פעולה. אפשרות נוספת ממנה ממליץ סתיו להתרחק היא לשאול את הרב האם הוא לוקח תשלום.

הרב סתיו חתם: "זהו, זה מה שהיה לי לומר בנושא. אבל גם אם במקרה יצא שנפלתם בצד הלא נכון של הפוסט הזה, אל תרגישו לא נעים. אחרי הכל זו באמת זכות גדולה ללמוד וללמד ברחבי הארץ, לראות פנים חדשות ולשמוע קולות חדשים מתוך לימוד תורה. ובסופו של דבר הקדוש ברוך הוא ישלם שכרנו".