חילול שבת בצה"ל לאחר שצולם בשידור ישיר בשבת: אביב כוכבי מתנצל - "טעינו"

ראש המטה הכללי הביע את התנצלותו על הצילום שנערך בשידור חי במחנה עופר לאחר הפיגוע בתל אביב: "טעינו בכך שהשיחה צולמה ושודרה לאחר כניסת השבת"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/04/22 10:57 כג בניסן התשפב

לאחר שצולם בשידור ישיר בשבת: אביב כוכבי מתנצל - "טעינו"
כוכבי מתנצל: "טעינו", צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בערב שבת לפני שבועיים ראש המטה הכללי רא"ל אביב כוכבי, שוחח עם לוחמים ותצפיתניות במחנה עופר. בניגוד לשיחות דומות אותן ערכו ועורכים קצינים בכירים בצה"ל, הסעודה שודרה בשידור חי ממחנה עופר שליד גבעת זאב. לאחר שבדובר צה"ל סירבו להתייחס לפניית כיפה, הבוקר (א') אנחנו מפרסמים את התנצלותו של כוכבי.

במכתב ההתנצלות אותו העביר רס"ן בני בכר, ראש מדור "כנסת, ממשל וציבור", בלשכת הרמטכ"ל - לראשי תנועת "תורת לחימה", נכתב כי באותו ערב שבת שלאחר הפיגוע בתל אביב, קיים הרמטכ"ל שיחה עם חיילי גדוד 636 "לאור אתגרי הביטחון ומתוך רצון ללמוד על פעולת הגדוד ולהביע את הערכתו על פעילותו".

"טעינו בכך שהשיחה צולמה ושודרה לאחר כניסת השבת", נכתב בשם כוכבי. "הרמטכ"ל הביע את התנצלותו בפני מפקדי וחיילי הגדוד. חיילי ומפקדי צה"ל ימשיכו לפעול במסירות למען ביטחון אזרחי ישראל". 

נזכיר כי כבר במוצאי השבת ביקשנו את תגובת דובר צה"ל, וכך נמסר לנו: "נכון לעכשיו לא נגיב על הנושא". מאוחר יותר הבהירו לנו בדובר צה"ל כי "לא נתייחס לפרסום". 

בפקודת צה"ל לשבתות ומועדי ישראל, נכתב בסעיפים 9-10:

  • "פעולות בידור ותרבות בשבתות ובמועדי ישראל ביחידות צה"ל ייערכו כך, שיימנע חילול שבת וחג. לא יתקיימו הופעות של אמנים או של להקות בידור בשבתות ומועדי ישראל ביחידות צה"ל.
  • במקום המשמש הן כחדר אוכל והן כחדר תרבות לא יופעל בשבתות ובמועדי ישראל מקלט רדיו או טלוויזיה בשעת הארוחות".

כל חייל ששירת בצה"ל מכיר את הפקודה המוצגת בחדרי האוכל, לפיה אסור לעשות שימוש בטלפון סלולרי או להדליק אש בשבת בחדר האוכל. לכאורה נראה כי ייתכן ומדובר בהפרת פקודות מטכ"ל הקובעות פרטים בשלל נושאים. חייל הפועל בניגוד לפקודת מטכ"ל עובר עבירה ועלול לעמוד עליה לדין משמעתי או בפני בית דין צבאי. ביקשנו את תגובת דובר צה"ל, וכך נמסר לנו: "נכון לעכשיו לא נגיב על הנושא". לאחר מכן הבהירו לנו בדובר צה"ל כי "לא נתייחס לפרסום". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן