ליהודים אסור: השומרונים קיימו את זבח הפסח בהר גריזים שבשומרון

השומרונים חוגגים הערב את זבח הפסח בהשתתפות ראש מועצת שומרון וקצינים בצה"ל. דגן: "השומרונים הם חלק בלתי נפרד מהשומרון". הכהן הגדול של השומרונים: "מברך את כל עם ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/22 19:53 יג בניסן התשפב

ליהודים אסור: השומרונים קיימו את זבח הפסח בהר גריזים שבשומרון
הזבח בהר גריזים, צילום: רועי חדי - מועצה אזורית שומרון

זבח הפסח של השומרונים התקיים הערב (ה'), בהר גריזים שבשומרון, רגע לפני ליל הסדר היהודי. מאות בני אדם מהארץ ומהעולם, הגיעו לצפות באירוע יוצא הדופן, המשחזר בצורה דומה את זבח הפסח בבית המקדש. 

כמעט כל בני העדה השומרונית, הכוללים כ-800 בני אדם, ומתגוררים בחולון ובהר גריזים שבשומרון, השתתפו בזבח הפסח המתקיים בשכונת השומרונים שבהר גריזים שבשומרון. 

כמדי שנה, הוזמן ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן להשתתף באירוע. דגן נפגש עם הכהן הגדול טרם הטקס ובירך אותו בברכה המסורתית של השומרונים בשפה השומרונית העתיקה: "קל שנה וואטמה שלומי" שפירושו: כל שנה תהיו שלמים.

"השומרונים הם חלק בלתי נפרד מהסיפור של השומרון", אמר דגן. "הם חלק מאיתנו, אנחנו אוהבים אותם, מבחינתנו שכונת השומרונים היא חלק מיישובי השומרון, ואנחנו מסייעים להם, נמצאים איתם בשמחות ובעצב, שמחים להיות איתם בחגים ולהביא לכאן אלפי מטיילים".

הכהן הגדול של השומרונים עובדיה מנשה אמר לדגן: "אני שמח מאוד לפגוש אותך בחג הפסח.
ומברך את כל עם ישראל בחג שמח. תודה על כל העזרה והסיוע".

צילום: רועי חדי - מועצה אזורית שומרון

לטקס הגיעו קציני צה"ל מחטיבת שומרון בהם סגן אלוף ענן דביאן רמת"ק שכם, שוטרי מרחב שומרון בהם סגן ניצב ארז אמויאל מפקד תחנת אריאל במשטרת ישראל, ובכירים מההתיישבות בשומרון. בהמשך הערב לאחר קריאת פסוקי ההגדה השומרונית התקיימה השחיטה של זבח הפסח.  

נציין השומרונים הם עם קטן ביותר, הטוען שהוא צאצא ישיר של שבטי אפרים מנשה ולוי שלא גלו מהארץ. על פי אמונתם הם "שומרי" התורה המקורית. בזבח הפסח הם מקריבים כ-40 כבשים בטקס ייחודי המושך מדי שנה תיירים מכל העולם. ממועצה אזורית שומרון נמסר כי המועצה  מסייעת לעדה השומרונית בכל תחומי החיים.