מנקים לפסח "מקווים שלא נערער את עולמכם": לאקדמיה ללשון עברית יש חידוש בשבילכם

דווקא בימים הכי עמוסים של השנה, האקדמיה ללשון עברית מבקשת רגע מזמננו וטורחת להזכיר איך אומרים מגב, מה זה משופה, וגם, מה החידוש שיטלטל אתכם

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/04/22 19:53 יא בניסן התשפב

"מקווים שלא נערער את עולמכם": לאקדמיה ללשון עברית יש חידוש בשבילכם
צילום: shutterstock

ליל הסדר מתקרב בצעדי הענק ורובנו עסוקים עד שעות הלילה המאוחרות בקרצופים אחרונות וניקיונות, זאת במקביל לקניות מיוחדות ותכנוני סעודות. בדיוק בשביל הרגעים העמוסים של השנה, האקדמיה ללשון עברית, שאחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, טורחת לציין חמישה חידודי לשון חשובים בקשר לניקיון. 

בפוסט שעלה היום (ג') בחשבון הרשת החברתית של האקדמיה, צוינו הסברים בנושא הפעלים הנכונים בעולם הניקיון, וכמובן, באקדמיה לא פספסו את ההזדמנות לקצת הומור וביקשו, "שתפו ותייגו חברות וחברים שחייבים לקחת רגע של הפוגה מקדחת הניקיונות". 

  • נִקִּיתִי וגם נִקֵּיתִי! אנחנו מקווים שלא נערער את עולמכם, כשנזכיר שבניגוד למה שרבים סוברים אין מקום לפסול ואפשר לומר גם חִכִּיתִי וגם חִכֵּיתִי, גם גִּלִּיתֶם וגם גִּלֵּיתֶם, גם צִפִּית וגם צִפֵּית, גם נִקִּיתִי וגם נִקֵּיתִי (גם בצירי וגם בחיריק).
  • ‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍משפשפים בכל פינה? מְשׁוּפָה היא כרית לניקוי כלים. לאורך השנים המשופה פשטה צורה ולבשה צורה: ברזלית, "ננס", צמר פלדה, ספוֹג עטוי תלתלי מתכת ומוכר גם השם של המותג המסחרי "סקוצ'ברייט".
  • ‍‍‍ ‍מַגֵּב ולא מַגָּב! מַגֵּב (maggev) במשקל המכשירים כמו מגהץ ומברג, בהבלעת הנו"ן השורשית (נג"ב). לפעולת הניקיון באמצעות מגב ומטלית קוראים כמובן ניגוב.
  • ‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍במגב גורפים! השורש גר"ף מופיע במקרא בעיקר בהקשרים של סחיפה ושטיפה, ולכן מתאים לתיאור העברת המים בתנופה ממקום אחד למקום אחר. שמענו שבצה"ל, ולפעמים גם מחוצה לו, נוהגים בצורת העגה "לגבגב".
  • ‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍לטאטא ולא לטאטאות! צורת שם הפועל התקנית היא לְטַאטֵא. הצורות לטאטות או לטאטאות אינן נחשבות תקניות!