שופטי העליון קבעו: קצבאות הרשות הפלשתינית למחבלים הופכות אותה לשותפה לטרור

ברוב של שניים מול אחד, הכריע בית המשפט העליון כי תשלום הקצבאות מטעם הרשות הפלשתינית למחבלים ואסירים ביטחוניים מהווה "אשרור" של פעולות הטרור. היועמ"שית החליטה לא להצטרף לדיון בשל הרגישות המדינית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/04/22 17:02 ט בניסן התשפב

שופטי העליון קבעו: קצבאות הרשות הפלשתינית למחבלים הופכות אותה לשותפה לטרור
בית המשפט העליון, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

ברקע גל הטרור שגבה עד כה את חייהם של 14 אזרחים ואזרחיות ישראלים תוך חודש, פסק היום (א') בית המשפט העליון כי תשלום כספים על ידי הרשות הפלשתינית לאסירים ביטחוניים ולבני משפחותיהם, מהווה "אשרור" של פעולות הטרור, ומשכך, היא שותפה לפיגועים שביצעו המחבלים, וחבה באחריות הנזיקית כלפי הנפגעים הישראלים.

כידוע, הרשות הפלשתינית מעניקה קצבאות מיוחדות למחבלים שיושבים בכלא הישראלי בעקבות פיגועים או עבירות ביטחוניות שביצעו, כאשר ככל שהעבירה הביטחונית חמורה יותר ותקופת המאסר ארוכה יותר – כך גדלה הקצבה, שיכול להגיע לכדי תשלום חודשי שוטף של פי ארבעה מהשכר הממוצע בשטחי הרשות הפלשתינית.

בית המשפט העליון דן בשאלה אם תשלום כספים על ידי הרשות לאסירים ביטחוניים ולבני משפחותיהם הוא בבחינת אישרור של פעולות טרור שביצעו האסירים, כך שניתן להטיל עליה את האחריות על תוצאותיהן הקשות. שופטי העליון נחלקו בסוגייה זו, כאשר השופטים יצחק עמית ודוד מינץ תמכו בקביעה והשופט עופר גרוסקופף התנגד לכך. 

באשר לשאלה אם יש מקום לחייב את הרשות הפלשתינית, בפיצויים עונשיים בגין פעולת האשרור, נחלקו דעותיהם של שלושת השופטים. השופט עמית סבר כי אין מקום לעשות כן, מינץ סבר כי יש ניתן לחייב אותה בפיצויים ואילו גרוסקופף ביקש להותיר את השאלה ב"צריך עיון", אך במישור האופרטיבי הצטרף לשופט עמית. בשורה התחתונה, על הנפגעים להחליט אם הם מעדיפים את מסלול התביעה נגד הרש"פ או מסלול קבלת תגמולים מהמדינה על פי חוקי התגמולים. 

לאחר שבחנה ושקלה את ההיבטים השונים של הסוגיה, לרבות אלה הכרוכים ביחסי החוץ והביטחון של המדינה, החליטה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה שלא להצטרף להליך ולדיון.