ישיבות סרוגות ומכינות חילוניות מצטרפות לבג"ץ החמץ ומזהירות: "צה"ל לא יישאר צבא העם"

שיתוף פעולה מפתיע בין איגודי הישיבות הגבוהות וההסדר לתנועת הקיבוץ הדתי ולמכינות קדם צבאיות חילוניות ודתיות, הוביל להגשת בקשה להצטרף כמשיבים לצד המדינה בסוגייה הבוערת: "הפגיעה בצביונה היהודי של המדינה תהיה קשה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/04/22 16:05 ב בניסן התשפב

ישיבות סרוגות ומכינות חילוניות מצטרפות לבג"ץ החמץ ומזהירות: "צה"ל לא יישאר צבא העם"
חיילי צה"ל, אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שבית המשפט העליון חייב את המדינה לנמק בתוך 60 יום מדוע היא אינה מאפשרת הכנסה של חמץ לתוך בסיסי צה"ל, זאת בעקבות עתירה לבג"ץ שהוגשה על ידי "הפורום החילוני" בשנה שעברה, החליטו היום (א') איגוד הישיבות הגבוהות, איגוד ישיבות ההסדר, הקיבוץ הדתי ומכינות קדם צבאיות חילוניות ודתיות במהלך חריג להתאגד יחד במטרה לגבש חזית אחידה, ולהצטרף כידידי בית המשפט, על מנת להבהיר את עמדתם, שהיא עמדתו של חלקו המכריע במדינת ישראל, לצד המדינה, בעתירה שהוגשה.

כעת ממתינים הגורמים לתשובתו של בית המשפט אם הוא מאשר את ההצטרפות. בבקשה נכתב כי לא יעלה על הדעת לדון בנושא כה מהותי מבלי לצרף את גופי החינוך המרכזיים במדינה ששולחים עשרות אלפי חיילים לצה"ל, וכי הדיון בעתירה אין מקומו בבית המשפט אלא בכנסת, והוא מהווה הפרה של חוק החמץ.

"אסור לבג"ץ לקבוע מדיניות לפי קבוצה קיקיונית קטנה"

דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות אמר: "העמדה היסודית של מרבית המכינות היא להימנע מלהפוך את צה"ל לזירה של מלחמת אג'נדות חברתית על חשבון ערכי רעות ויכולת שירות הדדית וסולידרית של אוכלוסייה מגוונת, כנדרש מצבא העם. עסקינן במחלוקת שהסדרתה צריכה להיות בחברה האזרחית בשיח ובהבנות, בכנסת, ולא בכפיפת ידיים הדדית בבית המשפט".

רמ"ט איגוד ישיבות ההסדר, אורי פינסקי הוסיף: "צה"ל הוא צבא העם היהודי במדינה יהודית. לא בכדי חוקקה מדינת ישראל חוק חמץ המגדיר את האופי היהודי של חג הפסח במדינה, ובמקביל הפקודה בצה"ל ברורה בנושא. בנוסף, בכל סקר שנערך עולה כי למעלה משני שליש מהעם היהודי לא אוכל חמץ בפסח, כלומר רוב מוחלט של הצבא שכולל דתיים, מסורתיים וגם חילוניים. סביבת השירות צריכה להתקיים ולפעול ברוח זו. אנו סמוכים ובטוחים כי בג"צ יבין את חומרת הנושא ויקנה לנו את זכות העמידה בתביעה זו".

"צה"ל הוא צבא העם היהודי ומסורת העם היהודי היא מרכיב מהותי בזהותו של צה''ל, צבא העם היהודי", אמר משה גוטמן מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות, "כפייה חילונית בדמות הכנסת חמץ לצה"ל תפגע אנושות בזכויות יסוד של החיילים המשרתים, דתיים ושאינם דתיים. מרבית הציבור שומר על כשרות לפסח ואסור לבג"ץ לקבוע מדיניות לפי קבוצה קיקיונית קטנה שאינה מייצגת איש. בכלל, סוגיות ציבוריות בדמוקרטיה נועדו לדיון ציבורי, ולא לזירות משפטיות. אני מקווה ששופטי בג"צ מבינים זאת ואת הנזק שהם עלולים לגרום למרקם החברתי, אם לא יתעשתו ומייד. אם תפגע המסורת על שמירת כשרות בפסח - צה"ל כבר לא יישאר צבא העם".

עו"ד גיא בוסי: "אינני מבין כיצד בית המשפט דן בעתירה כה משמעותית מבלי להקשיב לקולם של חיילי צה"ל, בסדיר ובמילואים. ככל והצו על תנאי יהפוך קבוע, הפגיעה במבקשים תהא קשה מנשוא ובלתי מידתית. זה אומר בצורה פשוטה, שחיילי צה"ל לא יוכלו למלא את משימתם הצבאית והביטחונית כי לא תהיינה להם האפשרות להתקיים בבסיס הצבאי בצורה נורמלית וטבעית. במידה והעתירה תתקבל על ידי בית המשפט העליון הפגיעה והשחיקה בצביונה היהודי של מדינת ישראל תהא קשה ואדירה שבעתיים".


להורדת הקובץ