הנשיא הרצוג: "חשוב לספר את הסיפור הזה מדור לדור עד דור אחרון"

לקראת גמר חידון מורשת השואה של המרכז ללימודי שואה במכללה ירושלים, נפגשו המתמודדים עם הנשיא הרצוג בביתו בירושלים. הנשיא יצחק הרצוג: "חשוב לספר את הסיפור הזה מדור לדור עד דור אחרון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/03/22 20:09 כד באדר ב'

הנשיא הרצוג: "חשוב לספר את הסיפור הזה מדור לדור עד דור אחרון"
צילום: אולפני אתרוג

זו הפעם החמישית שהמרכז ללימודי שואה במכללה ירושלים, בשיתוף עם הפיקוח על היסטוריה ואזרחות בחמ"ד, מקיים את חידון מורשת השואה לתלמידי כיתות ט'-י"ב בחמ"ד, במטרה  להעצים את תחושת ההערכה לדור השואה ולניצולים, ליצור תחושת שותפות גורל עימם ולתת מקום של כבוד לזיכרון השואה והתחייה.

השנה הוקדש החידון ל"ילדי המסתור" ילדים שהופרדו מהוריהם בתקופת השואה, לאחר שאלו הבינו כי הסיכוי היחיד להצילם הוא להסתיר אותם אצל משפחות לא יהודיות.

24 התלמידים שהעפילו לגמר חידון מורשת השואה הגיעו היום (ראשון, 27.3) לפגישה מרגשת בבית הנשיא בירושלים. תלמידים אלו הגיעו למקומות הראשונים לאחר שני שלבים של החידון שנערך באופן מקוון בבתי הספר בקרב למעלה מ-1,000 תלמידים. אליהם הצטרפו גב' לאה נבנצאל – ילדת מסתור בעצמה, הרבנית אסתר פרבשטיין ראש המרכז ללימודי השואה במכללה ירושלים, גב׳ דורית טפרברג מנהלת המרכז ללימודי השואה, גב׳ בלהה גליקסברג מפקחת לימודי ההיסטוריה בחמ״ד, מר יקי מנדלסון פרויקטור החידון, אתי רטפלד רוט וירחם שימשוביץ רכזי התלמידים בחידון.

הנשיא הרצוג ברך את המתמודדים וסיפר להם כי סבו, הרב יצחק אייזיק הלוי  הרצוג סייע בחילוץ ילדים יהודים ממנזרים ומבתי יתומים לאחר השואה: "הרב הרצוג קיבל פניות מעשרות משפחות שגרו כאן בארץ וכתבו לו: תציל את משפחותינו ובני משפחותינו. הוא עמד לפני ילדים במנזרים ואמר "שמע ישראל" וכך ראה מי מהילדים יהודי.

עד היום אנשים כותבים או אומרים לי: סבא שלך הוציא אותי מהמנזר, סבא שלך העלה אותי ארצה". זה היה מסע עצום של גבורה. חשוב להמשיך ולספר את הסיפור הזה מדור לדור עד דור אחרון".

גב׳ דורית טפרברג סיפרה לנשיא הרצוג כי "התלמידים שנמצאים כאן בחרו לקחת חלק חשוב ומהותי בשימור ובהעברת זיכרון השואה.כל אחד מהם למד מרצונו החופשי את הפרק המיוחד בתולדות השואה, על המאמצים האדירים וגבורת הנפש של הורים שעשו כל שביכולתם כדי להציל את ילדיהם,  ועל המלחמה של ניצולי שואה ופעילי הצלה שונים להשיב את הילדים האלו לחיק העם היהודי לאחר השואה. אנו רואים בתלמידים המשתתפים בחידון מורשת השואה שליחי הזיכרון של עמנו".

שלב הגמר של החידון יערך ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, ביום חמישי כ"ז בניסן 28.4, באולם ג'רר בכר בירושלים, האולם בו התקיים משפט אייכמן. לזוכה במקום הראשון יוענקו 4,000 ₪ להשתתפות במסע לפולין, למקום השני יוענק מחשב נייד ולמקום השלישי – טאבלט.