"פסגת הנגב" בלינקן על חזרה להסכם הגרעין עם איראן: "התוכנית הטובה ביותר"

שרי החוץ של ישראל וארצות הברית קיימו הצהרה משותפת והתייחסו להסכם עליו עתידות לחתום המעצמות עם איראן | לפיד: "ישראל תעשה כל מה שהיא חושבת לנכון לעשות כדי לעצור את הגרעין האיראני. כל דבר. זהו אינו איום תיאורטי מבחינתנו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/03/22 13:14 כד באדר ב'

בלינקן על חזרה להסכם הגרעין עם איראן: "התוכנית הטובה ביותר"
לפיד ובלינקן, צילום: שלומי אמסלם

שר החוץ יאיר לפיד אירח היום (א') את מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן במשרד החוץ בירושלים, לקראת "פסגת הנגב" שתחל הערב בשדה בוקר. השניים ערכו פגישת עבודה יחד עם מנכ״ל משרד החוץ אלון אושפיז ובכירי משרד החוץ בחדר המצב, שם קיבל מזכיר המדינה סקירה על הסיוע לאוקראינה.

לאחר הפגישה, בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, אמר לפיד כי מערכת היחסים בין שתי המדינות בלתי ניתנת לשבירה. "זוהי הידידות הקרובה ביותר והברית החזקה ביותר שיש לישראל. אנו חולקים ערכים וחולקים אינטרסים חיוניים. אנו חולקים חזון של שלום מתוך עוצמה. הימים האלה הם תזכורת לעובדה שאם אתה רוצה שלום, אתה צריך להיות מסוגל להגן עליו. עוצמה צבאית ומדינית אינה מכשול בפני השלום, היא הדבר היחיד שיכול להבטיח אותו".

בנוגע להסכם הגרעין, אמר לפיד: "איראן אינה בעיה ישראלית. העולם כולו אינו יכול להרשות לעצמו איראן גרעינית, ואינו יכול להרשות לעצמו שמשמרות המהפכה ימשיכו להפיץ טרור בכל רחבי הגלובוס". על העבודה מול ארצות הברית בנושא, אמר: "יש בינינו חילוקי דיעות לגבי הסכם הגרעין והשלכותיו, אבל דיאלוג פתוח ונוקב הוא חלק מעוצמת החברות בינינו. ישראל וארה"ב ימשיכו לעבוד יחד כדי למנוע מאיראן להפוך גרעינית".

במקביל לכך אמר שר החוץ הישראלי כי "ישראל תעשה כל מה שהיא חושבת לנכון לעשות כדי לעצור את הגרעין האיראני. כל דבר. זהו אינו איום תיאורטי מבחינתנו. האיראנים רוצים להשמיד את ישראל. הם לא יצליחו. אנחנו לא ניתן להם". 

בלינקן: "חזרה להסכם הגרעין היא התוכנית הטובה ביותר"

מזכיר המדינה האמריקני אמר בתחילת דבריו כי הממשל האמריקאי תומכך במאמצי ראש הממשלה נפתלי בנט למציאת פתרון דיפלומטי לפלישה הרוסית לאוקראינה. "ארה"ב ובעלות בריתה יספקו לאוקראינה עזרה צבאית על מנת להגן על עצמה. הייתה לנו הזדמנות להיפגש עם הקולגות שלנו מאוקראינה, היה טוב לראות אותם פנים אל פנים. בנט הקדיש אנרגיות למציאת פתרון דיפלומטי, ואנו תומכים בזה".

בלינקן התייחס לדברי לפיד על הגרעין האיראני: "ארה"ב תמשיך לחזק את הקשרים באזור ולתרום ליציבות במזרח התיכון ואפריקה. באלמנטים החשובים, אנו רואים עין בעין. אנחנו נחושים שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. ארה"ב מאמינה שחזרה להסכם הגרעין היא התוכנית הטובה ביותר למניעת הנשק הגרעיני".