שרת החוץ הראשונה של ארצות הברית, שהייתה ממוצא יהודי - מתה בגיל 84

הדיפלומטית האמריקאית מתה לאחר מאבק במחלת הסרטן, בחייה ניסתה כמו רבים לפני לקדם את השלום במזרח התיכון | הוריה המירו את דתם מיהדות במטרה לברוח מהרדיפות באירופה. רבים מקרוביה היהודים בצ'כוסלובקיה נספו בשואה

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/03/22 21:21 כ באדר ב'

שרת החוץ הראשונה של ארצות הברית, שהייתה ממוצא יהודי - מתה בגיל 84
אולברייט, צילום: shutterstock

מדלן אולברייט הדיפלומטית האמריקאית ממוצא יהודי, מתה היום (ד') בגיל 84 לאחר מאבק במחלת הסרטן. אולברייט היתה שרת החוץ הראשונה של ארצות הברית והייתה לדמות מרכזית בתקופת הנשיא ביל קלינטון. במאי 2012 הוענקה לה מדליית החירות הנשיאותית מידי הנשיא ברק אובמה.

אולברייט נולדה בפראג שבצ'כוסלובקיה (צ'כיה של היום) לאב הצ'כי יוזף קורבל ולאמה אנה. היא גדלה כנוצרית-קתולית על ידי הוריה שהמירו את דתם מיהדות במטרה לברוח מהרדיפות באירופה. בחייה היתה אפיסקופלית, זרם אנגליקני בנצרות.

רבים מקרוביה היהודים בצ'כוסלובקיה נספו בשואה, שלושה מהם נרצחו באושוויץ. למרות זאת אמרה בעבר אולברייט כי נודע לה על מוצאה היהודי רק בבגרותה.

אולברייט מונתה לשגרירת ארצות הברית באו"ם על ידי קלינטון, זמן קצר לאחר בחירתו כנשיא. היה זה תפקידה הדיפלומטי הראשון. היא הגישה את כתב האמנה שלה ב-9 בפברואר 1993. לאחר בחירתו של קלינטון לתקופת כהונה שנייה כנשיא מונתה על ידו למזכירת המדינה (שרת החוץ) הראשונה בתפקיד. 

בתקופת כהונתה בתפקיד, אולברייט ניסתה כמו רבים לפניה לקדם הסכמי שלום במזרח התיכון. בין השאר, השתתפה בשיחות השלום בין ישראל לאש"ף שהובילו להסכם וואי ובשיחות בין ישראל לסוריה בועידת שפרדסטאון.