הטרנטה לא רק אצלכם: אלו הערים עם הרכבים המבוגרים ביותר

עמותת אור ירוק מפרסמת את רשימת הערים עם כלי הרכב הכי מבוגרים בארץ, "חייבים להחזיר את תכנית הגריטה שעודדה אזרחים להיפטר מהרכב הישן שלהם תמורת תשלום כספי"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 23/03/22 14:24 כ באדר ב'

הטרנטה לא רק אצלכם: אלו הערים עם הרכבים המבוגרים ביותר
צילום: shutterstock

9.5 שנים הוא הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים במודיעין עלית ובקלנסווה, הערים  עם כלי הרכב ה"מבוגרים" ביותר בארץ, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. נכון לשנת 2020, ועל פי הנתונים הכי עדכניים, נאמד גילם הממוצע של כלי הרכב בישראל בשבע שנים (7.0). מדובר בעליה קלה בגילם הממוצע של כלי הרכב הפרטיים  בהשוואה לשנת 2019 שבה הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים היה  שנים6.7.

בתל אביב-יפו ובירושלים יש מספר זהה של כלי רכב פרטיים אך גילם הממוצע של כלי הרכב בתל אביב-יפו הוא 5.6 שנים לעומת ירושלים שגיל הרכב הממוצע בה הוא תשע שנים. 

684,538 כלי רכב בני יותר מעשר שנים (שנת עליה עד 2010) נעים בכבישי ישראל נכון לשנת 2020. ככל הנראה ברובם המוחלט של הרכבים הללו לא מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות שיכולות להציל חיים במקרה של תאונה ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת נהגים עם כלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות מתקדמות. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2020 (שנת קורונה וסגרים) עלו על כבישי ישראל 150 אלף כלי רכב חדשים. בסך הכול ישנם 2,277,073 כלי רכב פרטיים (גיל ממוצע שבע שנים) בישראל.

עשר הערים עם גיל הרכב המבוגר ביותר

מודיעין עלית 4,136 כלי רכב פרטיים , וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים.
קלנסווה 7,701 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים.
ביתר עלית 4,662 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.3 שנים.
אום אל פחם 18,021 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.2 שנים.
באקה אל גרביה 10,476 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
רהט 14,012 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
שפרעם 15,515 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
טייבה 15,485 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
ירושלים 221,919 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
טמרה 12,242 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.8 שנים.

עשר הערים עם גיל הרכב הצעיר ביותר

לוד 45,719 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.5 שנים.
אור יהודה 25,918 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.8 שנים.
רמת גן 85,924 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.0 שנים.
תל אביב-יפו  221,929 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.6 שנים.
חולון 88,404 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.6 שנים.
ראשון לציון 116,771 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.
מודיעין-מכבים-רעות 34,462 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.1 שנים.
חיפה 115,560 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.1 שנים.
רמת השרון 21,104 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.3 שנים.
ראש העין 28,606 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.6 שנים.

כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם

ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים. בכלי הרכב הישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות אשר מונעות בעזרת טכנולוגיה תאונות דרכים ולמעשה מפצות על טעויות הגורם האנושי. במקרה חירום כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו. השלדה, חגורות הבטיחות, המנוע ושאר האביזרים חייבים לספוג את עוצמת המכה ולהגן על יושבי הרכב. כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם. לכן, האינטרס של המדינה ובעיקר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא להוריד את אותם כלי רכב ישנים מהכביש כדי לצמצם את תאונות הדרכים. חייבים להחזיר את תכנית הגריטה שעודדה אזרחים להיפטר מהרכב הישן שלהם תמורת תשלום כספי. בכך נוכל להפחית את זיהום האוויר וגם להציל חיים".

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית נאמדת בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים).