אחת, שתיים, שלוש - איך קוראים ליחיד משלישייה? | האקדמיה ללשון עברית מפתיעה

כולנו משתמשים במילה "תאום" לתאר יחיד מזוג תאומים. האקדמיה ללשון עברית מפתיעה ומרחיבה את השימוש במילה המוכרת לשלישיות, רביעיות וכן הלאה | להסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/22 13:55 יט באדר ב'

אחת, שתיים, שלוש - איך קוראים ליחיד משלישייה? | האקדמיה ללשון עברית מפתיעה
זוג תאומים, צילום: shutterstock

כולנו זוכרים את הרגע הזה בילדות שראינו לראשונה שני אנשים שנראים זהים לגמרי עומדים אחד ליד השני ושאלנו את עצמנו איך הדבר ייתכן. ככה נחשפנו לראשונה למילה "תאום", המתייחסת ליחיד מזוג אחים שתקופות ההריון שלהם חפפו זו לזו באותו הרחם. אולם מה היא המילה העברית המתייחסת ליחיד מתוך שלישייה? רביעייה? אולי אפילו יותר?

בחשבון האינסטגרם שלה, האקדמיה ללשון עברית, האחראית על לא מעט חידושי לשון יצירתיים שנכנסו לשימוש יומיומי בחיינו, מפתיעה ומסבירה שהמילה "תאום" אינה מתייחסת רק ליחיד מזוג, אלא גם ליחיד משלישייה או יותר.

תאומי שלישייה - מסתבר שיש דבר כזה

אז איך נקרא לאחד משלישייה? פשוט תאום. המילה תאומים נתפסת לרוב כמציינת שניים,
אולם לפי האקדמיה ללשון עברית, היא בהחלט טובה וראויה לשימוש גם במקרה של שלישייה ואף יותר. כדי להדגים את הקביעה יוצאת הדופן, מביאה האקדמיה דוגמא מהמדרש (בראשית רבה סא, ד) המספר על לידת הבל, ש"נולד הוא ושתי תאומותיו" - כלומר בלידה אחת נולדו שלושה והם נקראים תאומים.

‍‍‍ ‍‍ואיך נקראת השלישייה כולה? מסתבר שהאקדמיה ללשון עברית ישבה על המדוכה בעבר ודנה בסוגיה, עד שלבסוף קבעה כי שלישייה תיקרא "תאומי שלישייה". אז מהיום, כשאתם פוגשים שלישייה ברחוב או סתם בארוחת ערב משפחתית, תרגישו חופשי לפנות אליהם כתאומים. זה לגמרי תקין בעברית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן