הרבנית ימימה מזרחי ספדה לרב קנייבסקי: "ארון האלוקים חוזר הביתה"

הדרשנית המוכרת ספדה למנהיג הזרם החרדי-ליטאי, והתייחסה לביטויי האבל של הציבור הרחב עליו וגם לאשתו, הרבנית בת שבע קנייבסקי: "זו שבלעדיה לא היה הרב מברך, שענה 'אמן' לברכותיה וששמרה עליו מכל משמר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/22 14:36 יז באדר ב'

הרבנית ימימה מזרחי ספדה לרב קנייבסקי: "ארון האלוקים חוזר הביתה"
צילום: יעל אילן, פרשה ואשה

ברקע לווית הענק של מנהיג הזרם החרדי-ליטאי הרב חיים קנייבסקי, הרבנית ימימה מזרחי ספדה לו כשהתייחסה לביטויי הכאב שנאמרו עליו. "אלה הביטויים שתשמעו השבוע שוב ושוב, הם נשמעים שחוקים אולי, אבל אין מופלאים מהם לבטא כאב של אבדן מנהיג תורני ענק".

הדרשנית התייחסה לביטוי "גווילין נשרפין, אותיות פורחות באוויר", ואמרה: "הביטוי הזה מושאל מתיאור שבירת הלוחות הראשונים כשהמשמעות שלו היא הישארות. אומנם שריפה, אבל הדבר העיקרי, האותיות, התוכן, מרחפים באוויר ולכן, כך לפי חז"ל, ממש עם פטירתו של צדיק, בהלוויה ובשבעה, אפשר 'לקטוף' את אותיותיו, את תכונותיו, את השגותיו, ובמקרה של הרב קנייבסקי את השקידה הבלתי נלאית, את המסירות לתורה, את אהבת האדם. בקשו שייצרבו בכם האותיות האלה". 

"נשבה ארון האלוקים", מצטטת הרבנית מזרחי מספר שמואל: "את השמועה הנוראה הזו, על ארון האלוקים שנפל בשבי הפלישתים, שומע עלי הכהן בעיצומה של המלחמה ובד בבד, הוא מתבשר גם על מות שני בניו באותו קרב. הוא כבר לא יודע להבחין בין אסונו הפרטי לבין אסון העם על אובדנה , ולו גם הזמני, של תורה ענקית כל כך. הוא נופל מן הכיסא ושובר את מפרקתו. ארון הברית נישא על כפיים ואי אפשר שלא להשוות את המעמד הזה, כשנשבה הארון, למסע הלוויה מזעזע. הסיפור הזה ידגיש, כאז כן היום, את חשיבות שמירת המרחק מהארון במסעו לבית העולמים, כש-50,070 איש נספו באקסטזה כשניסו להתקרב אל הארון במסעו לבית העולמים".

"אני לא יכולה שלא לחשוב עליה", המשיכה הרבנית מזרחי, "על האישה שעמדה לצידו בכל השנים האלה, הרבנית בת שבע קנייבסקי. זו שבלעדיה לא היה הרב מברך, זו שענה 'אמן' לברכותיה, זו ששמרה עליו מכל משמר, זו שידעה שהאיש שלה, ארון האלוקים הוא, זו שאספה את אותיותיו כיהלומים יקרים, זו שהייתה בית לנשים רבות כל כך. עכשיו סוף סוף שניהם קרובים כל כך לקברניט. עכשיו הם יוכלו לומר לו שינווט אותנו הביתה בים הסוער הזה. עכשיו יחזור אולי, סופסוף, ארון האלוקים הביתה".