מלחמה באירופה

מרגש הבן נהרג בהיתקלות עם מחבלים, האב הפך לפליט אוקראיני: "הרע ביותר מאחורינו"

בין הפליטים הרבים בהאנגר בגבול אוקראינה מולדובה, איתר ראש מועצת שומרון את אביו של גיבור ישראל גרמן רוז'קוב, שנהרג בהתקלות עם מחבלים לפני 20 שנים בדיוק ושירת בשומרון. ראש המועצה יוסי דגן הבטיח לו: "אתם לא לבד. נגיע יחד לישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/22 15:29 יב באדר ב'

הבן נהרג בהיתקלות עם מחבלים, האב הפך לפליט אוקראיני: "הרע ביותר מאחורינו"
צילום: דוברות

המציאות עולה על כל דמיון. בין מאות הפליטים שהגיעו לגבול אוקראינה מולדובה, הגיע אל ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, אשר הגיע למקום עם משלחת מהשומרון, גרמן רשקוב סימיונוב, אביו של גיבור ישראל סגן גרמן רוז'קוב, וביקש את עזרתו. 

סגן גרמן נהרג בקרב סמוך לחניתה, החודש -  לפני 20 שנים בדיוק (ב 12.3.02), כאשר הסתער על מחבלים שירו לעבר רכבים, ונהרג במקום בעודו מנסה להגן על האזרחים באזור. גרמן זכה לאחר מותו בצל"ש על גבורתו. 

ראש מועצת שומרון יוסי דגן נדהם מהדברים שכן הוא הכיר את גרמן באופן אישי, שהיה מפקד מחלקה של בני ישיבות, ששירתה בשבי שומרון, בישוב בו התגורר דגן באותה תקופה. והיה מפקדו של גיסו.  

אביו של גרמן פרץ בבכי כאשר ראש מועצת שומרון אמר לו: "הכרתי את בנך באופן אישי היטב, גיבור ישראל, הוא היה מ"מ בקו בשבי שומרון, במקום בו אני גר, היינו משוחחים לא מעט פעמים, ואחד החיילים שלו הוא גיסי".  עוד הבטיח לו דגן: "אתם לא לבד. עם ישראל חייב לך חוב שלא ניתן להשיב. הבן שלך היה גיבור, נלחם למען מדינת ישראל, נלחם בשומרון, אתם לעולם לא תהיו לבד. אנחנו נדאג לכל מחסורך ונעזור לך להגיע לישראל". 

"חיבוק גדול מירושלים בשם כל העם היהודי"

דגן יצר קשר עם יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית יעקב חגואל שהתרגש מאוד ואמר לגרמן: "חיבוק גדול מירושלים בשם כל העם היהודי. הסוכנות היהודית מובילה את אחד ממבצעי העלייה הגדולים של השנים האחרונות ומבצעת פעולות הירואיות למען חילוץ היהודים מאזורי הלחימה. למדינת ישראל יש חובה מוסרית כלפיה בניה שנפלו בקרב.  החובה הזאת היא זכות ענקית שכולנו בסוכנות היהודית נפעל לממשה".

יו"ר הסוכנות דאג לו לאישור מידי לעלייה לארץ, דרך הקונסול, דגן לקח את גרמן לקונסוליה ונפגש יחד איתו עם נציג משרד החוץ ראובן עזר, וזה תיאם את כל האישורים הנדרשים עם יו"ר הסוכנות יעקב חגואל, להגעה לישראל. משלחת השומרון שיכנה אותו ואת רעייתו במלון סמוך, עד ליציאה לארץ. והם ייצאו יחד לישראל. 

אביו של גרמן נמצא במקום עם אשתו. ביתם הופצץ והוא ואשתו פצועים פרץ בבכי ואמר: "הרע ביותר מאחורינו, מכאן הכל יהיה בסדר. אין לי מילים להודות לכם, אתם מלאכים. עוד הוסיף אביו של גרמן: "איבדתי בן ועכשיו איבדתי בית. קשה מאוד להכיל את הכל". 

דגן הראה לאביו של גרמן תמונות של בנו מתקופת שירותו הצבאי, תמונות ששלח באותו רגע גיסו של דגן ששירת תחת פיקודו של גרמן. אמו של גרמן, לודמילה, ייצרה תקדים במדינת ישראל, כאשר ביקשה לשאוב זרע מגופת בנה בכדי שתהיה לו המשכיות. לפני כ-5 שנים. 15 שנים לאחר מותו. נולדה בתו של גרמן  גל - וורוניקה. והיא מתגוררת עם סבתה בקריית שמונה. גרמן אמר כי הוא מקווה לפגוש לראשונה את נכדתו בישראל.