בג"צ נגד מדינת ישראל: צו על תנאי בפרשת חאן אל-אחמר

צו על תנאי הוצא הערב על ידי שופטי בג"צ בעתירה שהגישה תנועת רגבים | הצו המורה למדינה לנמק בתוך כארבעה חודשים, מדוע לא מימשה את ההתחייבות שנתנה המדינה לבג"צ לפיה יאכפו את החוק "במועד קרוב"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/03/22 22:16 י באדר ב'

בג"צ נגד מדינת ישראל: צו על תנאי בפרשת חאן אל-אחמר
חאן אל אחמר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בג"צ הוציא הערב (א') צו על תנאי בעתירה שהגישה תנועת רגבים בפרשת המאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל אחמר. הצו המורה למדינה לנמק בתוך 120 יום, מדוע לא מימשה את ההתחייבות שנתנה המדינה לבג"ץ לפני כשלוש שנים, לפיה יאכפו את החוק "במועד קרוב".

שלושת השופטים סולברג, קרא וקליין כתבו בהחלטתם: "נוכח בקשות הדחייה התכופות, מקצתן מוצדקות יותר, מרביתן מוצדקות פחות; בשים לב לפרק הזמן הרב שבו העתירה דנן תלויה ועומדת, כמעט שלוש שנים; בהינתן העובדה כי ה'סאגה' הולכת ונמשכת למעשה עוד משנת 2009 אז הוצאו צווי ההריסה... אין מנוס עתה מעשיית צעד נוסף לקראת הכרעה, בדרך של מתן צו על-תנאי.

עוד כתבו השופטים: "ניתן אפוא בזאת צו על-תנאי, המורה למשיבים להתייצב וליתן טעם מדוע לא יפעלו למימוש צווי ההריסה שהוצאו על-ידם , ביחס למבנים במתחם חאן אל אחמר, הבנוי על אדמות מדינה, בתוך תחום הקו הכחול של הישוב כפר אדומים שבסמוך לו, בשיפולי כביש מספר 1 שבין ירושלים לים המלח; ומדוע לא יממשו את ההתחייבויות שנתנו לעניין זה בבג"צ... שבעקבותיהן נקבע, כי נוכח הודעת המשיבים על כוונתם לממש את צווי ההריסה 'במועד קרוב'". 

רגבים: "הרשות השופטת איננה אמורה להוציא את הערמונים מהאש עבור הרשות המבצעת"

בתנועת רגבים שהגישה את העתירות בנושא חאן אל אחמר, אמרו הערב בתגובה כי העובדה שצריך לעתור שוב ושוב לבג"ץ כנגד המדינה, כדי שתאכוף את חוקי התכנון והבניה, היא "מבישה לכשעצמה". עוד אמרו ברגבים: "מביש כפליים הוא המצב בו המדינה מתחייבת בפני בג"ץ שוב ושוב כי תאכוף את החוק ולא עומדת בדיבורה. הרשות השופטת איננה אמורה להוציא את הערמונים מהאש עבור הרשות המבצעת".

נזכיר כי בשבוע שעבר המדינה אמורה היתה לעדכן את בג"צ בעמדתה בפרשה, ביקשה ארכה נוספת בת יומיים, אולם הגישה בקשה חדשה לקבלת ארכה נוספת בת 30 יום. בתצהיר הבקשה, עליו חתום ראש המל"ל, איל חולתא, נטען כי בקשת הדחיה החדשה הינה בשל "נסיבות השעה בזירה המדינית-העולמית, ובכלל זאת עיסוקו של ראש הממשלה במשבר הלחימה באירופה".