האם הכיפה של בנט היא כיסוי ראש לפי ההלכה? | הרב אבינר משיב

"מה הגודל המזערי של כיפה?" נשאל הרב אבינר, והשיב: "כתוב בגמרא ובפוסקים: כיסוי ראש. כלומר, יש לכסות את הראש או רוב הראש" | בשבוע שעבר פסק אב"ד חיפה לשעבר, כי כיפתו של ראש הממשלה קטנה מדי "ולכן אסור לו להיכנס לבית כנסת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/22 11:31 ג באדר ב'

האם הכיפה של בנט היא כיסוי ראש לפי ההלכה? | הרב אבינר משיב
בנט , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב שלמה אבינר נדרש לשאלה שמעסיקה רבים בקרב חובשי הכיפות הסרוגות, מה צריכה להיות גודלה המינימלי של הכיפה אותנו אנחנו חובשים לראשנו. 

"מה הגודל המזערי של כיפה?" נשאל הרב אבינר, והשיב: "כתוב בגמרא ובפוסקים: כיסוי ראש. כלומר, יש לכסות את הראש או רוב הראש. זה גם המובן של הביטוי כיסוי ראש בכל שפות העולם ובכל עמי העולם. חכמים לא באו לחדש לנו פירוש חדש לביטוי כיסוי ראש, אלא להודיענו שצריך כיסוי ראש משום יראת שמים או משום צניעות".

הרב אבינר הוסיף כי "אין שום קשר בין עיגול קטן על הראש לבין יראת שמים, ובוודאי אין קשר בינו לבין צניעות. העיגול הקטן הוא רק סמל יפה ולא יותר. כלומר, לגבי כיפה קטנה הנהוגה היום, הבעיה אינה שזו כיפה בלי שיעור, אלא היא בכלל לא כיסוי ראש".

לדברי הרב, "כל הדורות, היהודים דאגו שיהיה כל הראש, ועל כל פנים הרוב, מכוסה בכיסוי הניכר ונראה היטב לעין כל. כך נהגו כל ישראל תמיד בכל הדורות, ולא ברור למה בזמן האחרון התגלע הזלזול הזה. מסקנה: כיפה קטנה = גילוי ראש. כסה ראשך כדי שתהיה עליך יראת שמים (שבת קנו, ב. ועיין פסקי תשובות ב אות ט)".

נוסיף כי בשבוע שעבר פסק אב"ד חיפה לשעבר, הדיין הרב גדליה אקסלרוד כי הכיפה של ראש הממשלה בנט אינה נחשבת לכיסוי ראש על פי ההלכה ולכן אסור לו להיכנס לבית כנסת ולעלות לתורה.