ריאיון מיוחד ראש מכון צומת: נסיעה ברכב אוטונומי? מנוחת השבת תיעלם

הרב מנחם פרל, מתייחס למדריך הבניה שהוציא מכון צומת ומבהיר: "אנחנו רק מנגישים את המידע לפני שרוכשים דירה" | הוא מאוכזב מהסערה סביב השימוש בזום בליל הסדר: "זה יצא מכלל שליטה", וחושף מה הקשר בין הרב מלמד לחי"רניקים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/03/22 15:23 ל באדר א'

ראש מכון צומת: נסיעה ברכב אוטונומי? מנוחת השבת תיעלם
הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת בריאיון מיוחד, צילום: חדשות כיפה

מכון צומת להלכה וטכנולוגיה, ערך בתחילת השבוע כנס מיוחד בנושא "השבת בעידן של חדשנות טכנולוגית", אליו הגיעו עשרות אנשים, בהם רבני קהילות ורמי"ם. הכנס שנערך בפרדס חנה עסק בנושאים רבים שנמצאים בליבת העשייה של מכון צומת במרחבים שונים. הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת הגיע לאולפן כיפה כדי להתייחס לסוגיות הבוערות אותם, בראשם מדריך הבנייה שהמכון פרסם, שמתייחס לטכנולוגיות הרבות בהליך הבנייה כיום שיש לשים לב אליהם.

"מדריך הבנייה שלנו לא עוסק באיך לבנות דירה, אלא איך לעשות זאת על פי ההלכה וזה קשור גם למחירי הדיור", אומר הרב פרל, "הכשרות היא ביחס לטכנולוגיה כי הדירות שנבנות בימינו עמוסות באמצעים טכנולוגים. מהכניסה לבניין המגורים יש קודן וחיישן שמדליק את האור בחדר המדרגות ועוד דברים שלעיתים אדם שם לב אליהם רק אחרי שהוא נכנס להתגורר, ואז מסובך למצוא לזה פתרון. פה מגיע העניין של מחירי הדיור. כשעושים את זה לפני רכישת הדירה, אז העלות של השינויים בבניין הם אפסיים, וככל שהמודעות תגבר, אם אדם ירצה למכור את הדירה בעוד 20 שנה אז השוק שלו יצטמצם והמחיר ירד".

"אנחנו לא מסתירים דעות אחרות של פוסקים", מבהיר ראש מכון צומת ומדגיש: "הכל פתוח וכל אחד ילך בסוף לרב שלו. אנחנו רק מנגישים את המידע לפני שרוכשים דירה". 

השאיפה היא שבעוד 20 שנה תהיה תעודת כשרות לקבלנים?

זה כבר התחיל. יש כמה קבלנים ויזמים שעובדים איתנו ואנחנו מלווים לפני ואחרי והם מקבלים תעודה כזאת לבית. התחלנו לפני 3 שנים לעשות מהלך כזה עם בתי מלון אבל זה נעצר כי הם אמרו: 'אם הציבור לא דורש למה שנשקיע אגורה על זה?'. 

הכנסת מקדמת לאחרונה את הניסויים בישראל ברכבים אוטונומיים. יהיה מותר להשתמש בהם בשבת?

רכב אוטונומי וחשמלי בכלל, הוא נהדר ואנחנו מחבקים את הטכנולוגיה הזאת. אבל בצד זה, השבת כיום מנוחה היא מתנה. ככל שנכרסם ממנוחת השבת בטכנולוגיה שיכולה להיות מותרת טקטית אז אנחנו נפסיד את מנוחת השבת. גם אם ניצור רכב שעושה הכל אוטומטית - פותח וסוגר את הדלת, בטיחותי - ואין כזה היום, עדיין הוא יפתה אותי ומנוחת השבת תיעלם. 

הרב מלמד? תלמיד חכם אבל הוא פרץ קדימה וירו לו בגב

"היינו שותפים ברעיון של ליל הסדר בזום שהיה בתחילת הקורונה", אומר הרב פרל, "אבל זה יצא מכלל שליטה. הייתי בקשר הדוק עם מנכ"ל זום ישראל כדי ליצור אפליקציה שתתאים לדרישות ההלכה ולאנשים המבודדים עם פונקציות ייעודיות". 

התאכזבת שזה לא יצא לפועל?

ברמה האישית אין לי מזה שום דבר. נתתי הדרכה לחמי להשתמש בזום באותם דרכים כדי שלא יהיה לבד. כי הבדידות הזאת הרגה אותו, תרתי משמע. לאחרים זה גרם נזק. 

מניין בזום

פתרון רק כשאין משהו אחר. מתאים רק לאמירת קדיש, לא יוצאים בו ידי חובה. 

הרב אליעזר מלמד

אדם נהדר, תלמיד חכם שלימד המון תורה את עם ישראל. חשוב שתמיד ניישר קו, בתור חי"רניק למדתי שכשאחד פורץ קדימה, גם הוא הכי מהיר והכי טוב - יורים לו בגב. 

"העתיד"

גאולה בעזרת ה' לעם ישראל. אהבה ואחדות וחיבור וכלל ישראל בתוך מדינת ישראל. בונה מדינה שהיא אור לגויים ומשפיע בכך על כולם. 

טכנולוגיה

אחד הדברים שעם ישראל בולט בהם אף על פי שכשאומרים "אור לגויים" מתכוונים דווקא לחכמת הקודש. המוח היהודי זכה בפרסי נובל באופן פרופורציונלי מכל אומה אחרת ובראש זה - הטכנולוגיה.