נשיא המדינה בעכו: "האנושות צריכה לנוע קדימה ולא להסתכל לאחור"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו בעיר עכו ונפגשו עם נציגי העיר בניהם, ראש העיר שמעון לנקרי, רב העיר וח"כ לשעבר זוהיר בהלול

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/22 20:14 כא באדר א'

נשיא המדינה בעכו: "האנושות צריכה לנוע קדימה ולא להסתכל לאחור"
הנשיא הרצוג ורעייתו בעכו, צילום: יחצ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו השבוע בעיר עכו. את ביקורם ליווה ראש העיר שמעון לנקרי. הנשיא ורעייתו החלו את ביקורם בהיכל התרבות החדש בעיר שם נפגשו עם מנהיגי הקהילות בעיר: רבנים, שייחים, נציגי חינוך ונציגי מועצת התלמידים. בפגישה השתתפו בין השאר סגני ראש העיר זאב נוימן, אדהם ג'מל ושרי גולדשטיין, מנכ"ל העירייה יניב אשור ומנהלת משרד החינוך במחוז צפון ד"ר אורנה שמחון.

הנשיא שמע מהנציגים על מפעלם הרחב בעיר עכו ועל התקווה המחודשת לאחר המהומות שפרצו בעיר במהלך מבצע שומר החומות. לאחר מכן, פתח הנשיא את דבריו ואמר:  "אירועי שומר החומות הם אמנם אירועים קשים אבל זה לא אומר שאי אפשר להתגבר עליהם בכוח הרצון, בכוח האהבה ובכוח האמונה. ראשית, אני מאמין מאוד באדם ובאהבת האדם וזה הקו שאני מוביל מהיום שנכנסתי לתפקידי. אני מנסה בכל מאודי לשדר לעולם כולו ובפרט למזרח התיכון, שיהודים, נוצרים ומוסלמים ובני כל הדתות האחרות יכולים לחיות ביחד בחבל הארץ הזה ובמזרח התיכון כולו".

"הכוח שלנו והתפקיד שלנו הוא לא רק לכבות את האש אלא להגיד: תבדקו את העובדות לפני שאנשים מתנפלים אחד על השני מחמת זעם. כי אהבה, אחווה, שלום ורעות חייבים — פשוט חייבים — לגבור על כל דבר אחר! חלמתי להגיע לפה עם מיכל ולומר לכם: אל תוותרו בשום פנים ואופן. הכדור הוא בעיקר אצלכם, הצעירים".

מפגש עם נציגי העיר

מפגש עם נציגי העיר צילום: יחצ

הנשיא הוסיף: "דבר נוסף שהוא מאוד חשוב בעיניי זה כמובן החינוך. החינוך וההכרה של האחר. צריך להכיר גם את האמונות, הדעות, הסמלים, הטקסים, השפות וכל הכלים האחרים שיאפשרו לכם להיות חזקים בזהותכם ובאמונתכם, אבל לכבד את האחר".

הנשיא חתם את דבריו בציטוט של המשורר חליל ג׳ובראן: ״׳האמונה היא ביתי והאנושיות היא משפחתי׳, ואמר: ״בסופו של דבר, אנחנו מכבדים את העובדה שכל אחד ואחד בא עם אמונות, דעות ותפילה לבורא עולם באמונתו. האנושות צריכה לנוע קדימה ולא להסתכל לאחור, לא בשנאה ולא באיבה, כי כולנו בסוף הגענו מאברהם אבינו. תודה רבה לכולכם בהצלחה לעיר עכו!״

ראש העיר עכו, שמעון לנקרי אמר במפגש: ״עכו היא עיר מעורבת שחיים בה יהודים וערבים. זו תמיד הייתה המציאות והיא בלתי ניתנת לשינוי. במובן זה, עכו היא כנייר לקמוס לחברה הישראלית כולה, שכן זו גם המציאות במקומות רבים נוספים, וגם בהם היא אינה עומדת להשתנות. אני חושב שאם יש בישראל אדם ציבורי שלא רק שהוא מבין לעומק את המורכבות הזו, ולא רק שהוא פועל ללא לאות להפיק ממנה רק את הטוב ומגלה מולה את האחריות שהיא דורשת מאיתנו, אלא ממש מסמל אותה בכל הווייתו, זה אתה כבוד הנשיא״.

לנקרי הוסיף ואמר, כי בעוד שבועיים ייפתח בהיכל התרבות קמפוס רימון - בית הספר למוסיקה לכל תושבי הצפון. "קמפוס רימון וההיכל הזה ישמשו בית מזמין ויוצר לכל תושבי עכו ולכל התרבויות הפורחות כאן", אמר לנקרי, "הבחירה שלנו להעלות אותו לראש סדר העדיפויות התקציבי, משקפת בחירה אסטרטגית שלנו להתמקד בחינוך, בתרבות וברוח, גם, אולי בעיקר, בהתייחס למהומות הקשות שחווינו כאן באביב בשנה שעברה".

רב העיר עכו, הרב יוסף ישר אמר במפגש: " עברנו משבר גדול ואנו רוצים לעשות הכל כדי להחזיר את המצב לקדמותו. טרם מצאנו את הנוסחה המתאימה להחזיר עטרה ליושנה ואני מקווה שכבוד הנשיא יסייע לנו באיתור הנוסחה".

ח"כ לשעבר, זוהיר בהלול אמר: "במאי האחרון היינו מורדמים ומונשמים והאבולוציה אוששה אותנו, אך אנו עדיין מדממים. אנו צריכים לייצר בתי ספר משותפים כדי להתגבר על המהמורו. כמו כן, צריך באומץ ללכת קדימה ולייצר משהו מחוץ לקופסה. הקול הדומם רוצה חיים משותפים והידברות. אתה, כבוד הנשיא האקלים המפוייס ואני קורא לך להוביל מהלכים דרמטיים לשינוי".

המפגש בהיכל נחתם בשיר "הללויה" של מקהלת שלוש הדתות של הקונסרבטוריון העירוני.

מפגש עם אנשי עסקים

מפגש עם אנשי עסקים צילום: יחצ

לאחר מכן המשיכו הנשיא ורעייתו למלון עכותיקה, שם נפגשו עם בעלי עסקים קטנים בעיר שחלקן נפגעו הן בתקופת מגבלות הקורונה והן לאחר אירועי "שומר החומות".

אורי ירמיאס, מלונאי ומסעדן, שמסעדתו ״אורי בורי״ נשרפה כליל במהומות במבצע שומר החומות שיתף את הנוכחים: ״את כל ילדותי ביליתי בעכו, אך את עכו בעסקים גיליתי לפני 25 שנה. אף אחד לא האמין שאני הולך להשקיע פה, אבל אנחנו בכוחות משותפים, אמונה וראש עיר אחד שהאמין בדרך, נמצאים היום במקום אחר. אני מכיר הרבה תושבים בעכו ובגליל כולו, בבתי החולים למעלה מ-50 אחוז מהעובדים ערבים ישראלים, ואנחנו מקבלים את הטיפול מהם בגאווה ובשמחה. אנחנו לא יכולים לתת לקבוצה של קיצונים לטרלל לנו את החיים. אחרי השריפה של המסעדה, מה שעשיתי כדי להגן על הצוות היה לפתוח מסעדה חלופית תוך שבועיים. אני חושב שאין הרבה מסעדות שעובדות עם הצוות המקורי מתחילת הקורונה עד עצם היום הזה.״

נשיא המדינה השיב לאורי: ״בימים הכי קשים הקול שלך היה נדיר וייחודי. היה בו משהו שלא וויתר, מאוד מרשים ושאינו מביע שנאה.״

אחמד עראבי, בעל עסקי מזון בעיר הוסיף: "עשיתי את המסעדה שלי בעכו כשרה למהדרין, אני עוד זוכר את הרב במועצה הדתית בעכו ששאל אותי: ״אחמד? כשר?״ מאז הכל היסטוריה, פתחתי עוד גלידרייה כשרה. אני מאמין שהדרך לשילוב בין הרע והטוב היא תמיד הכלכלה. זו החשיבה שלי, מגזע למגדר, כולנו עובדים יחד במטרה אחת שהעסק הזה יצליח. ככה צריך להסתכל על עכו לפי דעתי, אנחנו צריכים כולנו, כל המגזרים וכל המגדרים להביא את העיר למקום אחד".